– A közel-keleti eszkaláció miatt csúszhatnak a karácsonyi rendelések Európában. Az elmúlt napokban a jemeni húti lázadók már kereskedelmi hajókat is megtámadtak a Báb el-Mandeb-szorosnál. Az incidensek hatására több vállalat – így például a British Petrol, az Evergreen Group, a Maersk – is bejelentette, hogy átmenetileg felfüggeszti szállítási tevékenységét a Vörös-tengeren – hívta fel a figyelmet közösségi oldalán a fejleményekre Hortay Olivér, a Századvég klíma- és energiapolitikai üzletágának vezetője. A szakértő mindezek fényében jelezte: úgy tűnik tehát, hogy bár az izraeli háború kirobbanását követően a legtöbben a Hormuzi-szoros miatt aggódtak, a félelmek a Báb el-Mandebnél válhatnak valóra.
Az Indiai-óceánt és a Vörös-tengert összekötő szoros jelentősége óriási: a globális kereskedelem tíz százaléka, évente mintegy 17 ezer hajó halad át rajta. Az áruszállítás mellett ráadásul nagy mennyiségű olaj és cseppfolyósított gáz is a szoroson keresztül érkezik Európába, így a vállalatok bejelentésére az energiaárak is emelkedésnek indultak.
A helyzet rendkívüli logisztikai problémákat okozhat, mert az útvonal legfeljebb Afrika megkerülésével helyettesíthető, ami a szállítási időt körülbelül három héttel megnöveli (nem számolva az adminisztratív és kikötői problémákkal). Marco Forgione, az Export- és Nemzetközi Kereskedelmi Intézet főigazgatója szerint az incidensek „rosszabbkor nem is jöhetnének”. A karácsonyi időszakban az áruszállítási igények megnőnek, ami miatt a hajók leállítása még súlyosabb gazdasági károkat okoz, mint máskor.
– Az eset újabb bizonyítéka annak, hogy a geopolitikai feszültségek növekedése kiszámíthatatlan következményekkel járhat, ami – a karácsonyi rendeléseket érintő kellemetlenségeken túl – súlyos gazdasági károkat okozhat – tette hozzá a Századvég üzletágvezetője.