Az egy évtizedre visszatekintő munkahelyvédelmi programnak annyi, a Volkswagen hamarosan intenzív és fájdalmas leépítésekbe kezd, elsősorban németországi egységei körében. A cél: megspórolni 10 milliárd eurót és az üzemi haszonkulcsot az első fél évet jellemző igen szerény 2,3 százalékról 2026-ra 6,5 százalékra felsrófolni. Egy éve még 3,8 százalékon állt ez a befektetők által legnagyobb figyelemmel követett mutató.
A kínai konkurencia nyomása alatt szenvedő Volkswagen csoportnál egyelőre a névadó márkát érintik a szigorítások, az Audi, a Škoda, a Seat, a Cupra, a Lamborghini, a Bentley, a Porsche és a Ducati egyelőre megmenekült a megszorításoktól, ami nem jelenti azt, hogy ne kellene maguknak is takarékoskodniuk amin lehet és érdemes.
A Volkswagen előtt álló lehetőségeket szerda délelőtt vázolta fel Thomas Schaefer VW-vezérigazgató és Arno Antlitz pénzügyi vezető a társaság wolfsburgi székhelyén, a mintegy 16 ezer dolgozó előtt megtartott gyűlésen.
Mint mondták, két németországi VW-gyár kapacitásával (félmillió darab) egyenlő jármű esett ki a piacról. Így a gyárak humánerejét és a kapacitásokat a kereslethez kell igazítani.
Európában kétmillió autóval csökkent a teljes piac mérete – érvelt a pénzügyi igazgató a Bloomberg beszámolója szerint. A Volkswagen csoport tavaly nagyjából 9 millió járművet gyártott, szemben a 14 milliós összkapacitással.
Növelnünk kell a termelékenységet és csökkentenünk kell a költségeket, hogy ismét minőségi autókat kínálhassunk megfizethető áron! – adta ki a jelszót Antlitz hangos nemtetszést kiváltva a hallgatóságából. Hozzátette, hogy már legfeljebb egy vagy két évük lehet, hogy megfordítsák a negatív trendet, s ezt az időt optimálisan kell kihasználniuk.
A munkásgyűlésen részt vevők a „Mi vagyunk a Volkswagen, nem ti” feliratú transzparensekkel és csípős beszólásokkal üzentek a cégvezetésnek.
Nem kímélte a vezetőséget a gyűlésen felszólaló Daniela Cavallo, a VW legfőbb munkavállalói képviselője és felügyelőbizottsági tagja sem, aki azt mondta, hogy harcolni fog a gyárbezárások ellen, hozzátéve, hogy a dolgozóknak nem szabadna szenvedniük a menedzsment hibáiért, például azért, hogy az Egyesült Államokban és Kínában rosszul áll a szénájuk.
A Volkswagen nem a németországi telephelyei és a magas német személyzeti költségek miatt gyengélkedik, hanem a vezetőség gyatra munkája miatt – hangoztatta Cavallo, aki szerint a 10 milliárd eurós takarékossági programból már teljesítettek 7 milliárdot, s a fennmaradó részből is marginális arányt képviselnek a munkaerővel kapcsolatos tételek. Szavaiból arra lehetett következtetni, hogy a vezetést kellene elküldeni, nem a kétkezi munkásokat.
A Toyota mögött a világ második legnagyobb autógyártójának számító VW-csoport már a hétvégén jelezte, hogy gyárbezárások nélkül nem tudja rendezni sorait.
Maga a Volkswagen márka olyannyira belebetegedett az elektromos átállásba, hogy a hasznot már alig hoz, a csoportok a luxus és a prémiumkategóriás márkák tartják a víz fölött, de még az ugyancsak tömegterméknek számító Škoda és Seat is jobban húz a Volkswagennél.
A VW gondjaihoz nagyban hozzájárult, hogy Európa az elektromos autókra való átállás globális lassulásának középpontjában áll, miután számos ország, köztük Németország és Svédország csökkentette vagy megszüntette a gáláns állami ösztönzőket.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: JAN WOITAS)