Gyárbezárások és leépítések jöhetnek a Volkswagennél

Parázs hangulatú munkásgyűlésen védte meg a Volkswagen vezetése a hamarosan végrehajtandó durva megszorításokat, amelyekkel a konszern az elektromos átállás lassulására és a kereslet megroppanása reagál.

2024. 09. 05. 8:59
Production of e-vehicles at VW in Zwickau
Production of e-vehicles at VW in Zwickau Fotó: JAN WOITAS
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egy évtizedre visszatekintő munkahelyvédelmi programnak annyi, a Volkswagen hamarosan intenzív és fájdalmas leépítésekbe kezd, elsősorban németországi egységei körében. A cél: megspórolni 10 milliárd eurót és az üzemi haszonkulcsot az első fél évet jellemző igen szerény 2,3 százalékról 2026-ra 6,5 százalékra felsrófolni. Egy éve még 3,8 százalékon állt ez a befektetők által legnagyobb figyelemmel követett mutató.

Gondban vannak az elektromos "fronton" Fotó: DAVID HECKER

A kínai konkurencia nyomása alatt szenvedő Volkswagen csoportnál egyelőre a névadó márkát érintik a szigorítások, az Audi, a Škoda, a Seat, a Cupra, a Lamborghini, a Bentley, a Porsche és a Ducati egyelőre megmenekült a megszorításoktól, ami nem jelenti azt, hogy ne kellene maguknak is takarékoskodniuk amin lehet és érdemes.

A Volkswagen előtt álló lehetőségeket szerda délelőtt vázolta fel Thomas Schaefer VW-vezérigazgató és Arno Antlitz pénzügyi vezető a társaság wolfsburgi székhelyén, a mintegy 16 ezer dolgozó előtt megtartott gyűlésen. 

Mint mondták, két németországi VW-gyár kapacitásával (félmillió darab) egyenlő jármű esett ki a piacról. Így a gyárak humánerejét és a kapacitásokat a kereslethez kell igazítani.

Európában kétmillió autóval csökkent a teljes piac mérete – érvelt a pénzügyi igazgató a Bloomberg beszámolója szerint. A Volkswagen csoport tavaly nagyjából 9 millió járművet gyártott, szemben a 14 milliós összkapacitással.

Növelnünk kell a termelékenységet és csökkentenünk kell a költségeket, hogy ismét minőségi autókat kínálhassunk megfizethető áron! – adta ki a jelszót Antlitz hangos nemtetszést kiváltva a hallgatóságából. Hozzátette, hogy már legfeljebb egy vagy két évük lehet, hogy megfordítsák a negatív trendet, s ezt az időt optimálisan kell kihasználniuk.

A munkásgyűlésen részt vevők a „Mi vagyunk a Volkswagen, nem ti” feliratú transzparensekkel és csípős beszólásokkal üzentek a cégvezetésnek.

Nem kímélte a vezetőséget a gyűlésen felszólaló Daniela Cavallo, a VW legfőbb munkavállalói képviselője és felügyelőbizottsági tagja sem, aki azt mondta, hogy harcolni fog a gyárbezárások ellen, hozzátéve, hogy a dolgozóknak nem szabadna szenvedniük a menedzsment hibáiért, például azért, hogy az Egyesült Államokban és Kínában rosszul áll a szénájuk.

A Volkswagen nem a németországi telephelyei és a magas német személyzeti költségek miatt gyengélkedik, hanem a vezetőség gyatra munkája miatt – hangoztatta Cavallo, aki szerint a 10 milliárd eurós takarékossági programból már teljesítettek 7 milliárdot, s a fennmaradó részből is marginális arányt képviselnek a munkaerővel kapcsolatos tételek. Szavaiból arra lehetett következtetni, hogy a vezetést kellene elküldeni, nem a kétkezi munkásokat.

A Toyota mögött a világ második legnagyobb autógyártójának számító VW-csoport már a hétvégén jelezte, hogy gyárbezárások nélkül nem tudja rendezni sorait. 

Maga a Volkswagen márka olyannyira belebetegedett az elektromos átállásba, hogy a hasznot már alig hoz, a csoportok a luxus és a prémiumkategóriás márkák tartják a víz fölött, de még az ugyancsak tömegterméknek számító Škoda és Seat is jobban húz a Volkswagennél.

A VW gondjaihoz nagyban hozzájárult, hogy Európa az elektromos autókra való átállás globális lassulásának középpontjában áll, miután számos ország, köztük Németország és Svédország csökkentette vagy megszüntette a gáláns állami ösztönzőket.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: JAN WOITAS)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.