Az európai autógyártók emelik a benzinüzemű autók árát, és árengedményeket készítenek elő az elektromos autókra, mivel újabb kihívásra készülnek, a szigorúbb kibocsátási szabályokra, amelyek azzal fenyegetnek, hogy tovább csökkentik az egyébként is eladási gondokkal küszködő iparág nyereségét.
Az Európai Unió január 1-jétől drasztikusan csökkenteni fogja a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának felső határát, ami azt jelenti, hogy a legtöbb autógyár eladásainak legalább egyötödének elektromos autónak kell lennie a súlyos bírságok elkerülése érdekében.
A szigorúbb szabályok pont akkor lépnek életbe, amikor az elektromosautó-ágazat egyébként is többletkapacitással küzd a gyenge eladások és a növekvő kínai verseny miatt, ami az elmúlt hónapokban a Volkswagen, a Stellantis és mások profitfigyelmeztetését váltotta ki – írja a távirati iroda.
Idén eddig a régióban eladott járműveknek mindössze 13 százaléka volt elektromos – derül ki az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA adataiból. Januártól azonban az autógyártóknak több elektromos járművet kell eladniuk – amelyek előállítása többe kerül, mint a hagyományos járműveké – egy olyan időszakban, amikor a politikai és gazdasági bizonytalanságok és a csökkenő elektromosjármű-támogatások visszatartják a fogyasztást – mondta Marc Mortureux, a francia autólobbi igazgatója.
Számos európai politikus a célkitűzések újragondolását sürgeti Brüsszeltől. Az autógyártók pedig megkezdték az előkészületeket a bírságok elkerülésére, amelyek a jelenlegi eladási arányok alapján elérhetik a 15 milliárd eurót is – mondta Luca de Meo, az ACEA elnöke.
A VW, a Stellantis és a Renault az elmúlt két hónapban több száz euróval emelte a benzinmotoros modellek árát, amivel elemzők szerint a nagyobb károsanyag-kibocsátású autók iránti keresletet próbálják visszafogni, és vonzóvá tenni a drágább elektromos modelleket.
– Az autógyártók az árstratégiájukkal a szén-dioxid-emissziós célok elérése és az esetleges bírságok elkerülése érdekében az akkumulátoros EV-k felé terelik a keresletet – mondta Beatrix Keim, a Center for Automotive Research munkatársa. A stratégia azonban visszaüthet. A benzines autók árának emelése segíthet ugyan a drágább elektromos autókkal szembeni árelőny csökkentésében, de a piac általában is gyenge növekedése miatt nem biztos, hogy elegendő EV-eladást generál.
Európában az autóeladások körülbelül ötödével maradnak el a pandémia előtti időszakétól.
A valóságban a belső égésű motorral hajtott autók árának emelése a termelés csökkentését jelenti, és ettől az egész értéklánc és a beszállítók szenvedni fognak
– mutatott rá egy iparági szakértő.
A VW, amelyet a nagy értékesítési volumene miatt várhatóan a legsúlyosabban érintenek az új emissziós normák, az elmúlt hónapokban már több piacon is csökkentette ID3 elektromos kisautójának árát, amivel az Németországban harmincezer euró alá csökkent.
Alastair Bedwell, a GlobalData hajtáslánc-előrejelzésért felelős vezetője szerint az európai EV-eladások – beleértve az EU-t, valamint Nagy-Britanniát, Izlandot, Liechtensteint, Norvégiát és Svájcot – az ideihez képest 2025-re 41 százalékkal 3,1 millió darabra ugranak.
Az eladások ösztönzése érdekében alkalmazott ösztönzőknek azonban ára van. Az Egyesült Királyságban például az ágazati képviselet számításai szerint az EV-célkitűzések idén hatmilliárd fontba kerülnek az autógyártóknak, ebből mintegy négymilliárd fontot a kedvezményekre fordítanak.
A Barclays elemzői szerint a kibocsátások „összevonása”, vagyis a kibocsátási átlagok csökkentése érdekében emissziós kreditek vásárlása azoktól, akik az EV-piacon nagy részesedéssel rendelkeznek, nagy üzlet lehet a jövőben.
A japán Suzuki például a szóvivője tájékoztatása szerint októberben kötött a Geely tulajdonában lévő Volvóval egy ilyen megállapodást 2025-re. Ez a megállapodás pedig Charles Lester, a Rho Motion akkumulátor-tanácsadó cég szakértője szerint szinte teljesen megszünteti a bírságok veszélyét a Suzuki számára, tekintettel a Volvo széles EV-kínálatára.
Ágazati szinten azonban az ösztönzők alkalmazása felemészti az iparág egyébként is csekély nyereségét, ezért az autógyárak továbbra is abban bíznak, hogy Brüsszel enyhíteni fogja a célkitűzéseket. – Egy bizonyos ponton elegünk lesz – mondta Luc Chatel, a PFA francia autólobbi elnöke októberben a párizsi autószalon előtt újságíróknak. – Nem tudok elég elektromos járművet eladni, és büntetést kapok a belső égésű motoros járműveimre. Mit akarnak tőlem, hogy lovaskocsikat gyártsak? – jegyezte meg Chatel.