Az európai autógyártók emelik a benzinüzemű autók árát, és árengedményeket készítenek elő az elektromos autókra, mivel újabb kihívásra készülnek, a szigorúbb kibocsátási szabályokra, amelyek azzal fenyegetnek, hogy tovább csökkentik az egyébként is eladási gondokkal küszködő iparág nyereségét.

Az Európai Unió január 1-jétől drasztikusan csökkenteni fogja a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának felső határát, ami azt jelenti, hogy a legtöbb autógyár eladásainak legalább egyötödének elektromos autónak kell lennie a súlyos bírságok elkerülése érdekében.
A szigorúbb szabályok pont akkor lépnek életbe, amikor az elektromosautó-ágazat egyébként is többletkapacitással küzd a gyenge eladások és a növekvő kínai verseny miatt, ami az elmúlt hónapokban a Volkswagen, a Stellantis és mások profitfigyelmeztetését váltotta ki – írja a távirati iroda.
Idén eddig a régióban eladott járműveknek mindössze 13 százaléka volt elektromos – derül ki az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA adataiból. Januártól azonban az autógyártóknak több elektromos járművet kell eladniuk – amelyek előállítása többe kerül, mint a hagyományos járműveké – egy olyan időszakban, amikor a politikai és gazdasági bizonytalanságok és a csökkenő elektromosjármű-támogatások visszatartják a fogyasztást – mondta Marc Mortureux, a francia autólobbi igazgatója.
Számos európai politikus a célkitűzések újragondolását sürgeti Brüsszeltől. Az autógyártók pedig megkezdték az előkészületeket a bírságok elkerülésére, amelyek a jelenlegi eladási arányok alapján elérhetik a 15 milliárd eurót is – mondta Luca de Meo, az ACEA elnöke.
A VW, a Stellantis és a Renault az elmúlt két hónapban több száz euróval emelte a benzinmotoros modellek árát, amivel elemzők szerint a nagyobb károsanyag-kibocsátású autók iránti keresletet próbálják visszafogni, és vonzóvá tenni a drágább elektromos modelleket.
– Az autógyártók az árstratégiájukkal a szén-dioxid-emissziós célok elérése és az esetleges bírságok elkerülése érdekében az akkumulátoros EV-k felé terelik a keresletet – mondta Beatrix Keim, a Center for Automotive Research munkatársa. A stratégia azonban visszaüthet. A benzines autók árának emelése segíthet ugyan a drágább elektromos autókkal szembeni árelőny csökkentésében, de a piac általában is gyenge növekedése miatt nem biztos, hogy elegendő EV-eladást generál.