Növelik a benzines autók árát az európai autógyártók

Az európai autógyártók emelni készülnek a belső égésű motoros autók árát, hogy az elektromos autókkal szembeni árelőny felszámolásával a januárban életbe lépő új emissziós előírásoknak megfelelően növelni tudják az elektromos autók részarányát eladásaikban.

2024. 12. 17. 10:28
autógyártás, autó, autóipar
Illusztráció Fotó: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az európai autógyártók emelik a benzinüzemű autók árát, és árengedményeket készítenek elő az elektromos autókra, mivel újabb kihívásra készülnek, a szigorúbb kibocsátási szabályokra, amelyek azzal fenyegetnek, hogy tovább csökkentik az egyébként is eladási gondokkal küszködő iparág nyereségét. 

autóipar, autógyártás, autógyár
Fotó: AFP

Az Európai Unió január 1-jétől drasztikusan csökkenteni fogja a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának felső határát, ami azt jelenti, hogy a legtöbb autógyár eladásainak legalább egyötödének elektromos autónak kell lennie a súlyos bírságok elkerülése érdekében. 

A szigorúbb szabályok pont akkor lépnek életbe, amikor az elektromosautó-ágazat egyébként is többletkapacitással küzd a gyenge eladások és a növekvő kínai verseny miatt, ami az elmúlt hónapokban a Volkswagen, a Stellantis és mások profitfigyelmeztetését váltotta ki – írja a távirati iroda.

Idén eddig a régióban eladott járműveknek mindössze 13 százaléka volt elektromos – derül ki az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA adataiból. Januártól azonban az autógyártóknak több elektromos járművet kell eladniuk – amelyek előállítása többe kerül, mint a hagyományos járműveké – egy olyan időszakban, amikor a politikai és gazdasági bizonytalanságok és a csökkenő elektromosjármű-támogatások visszatartják a fogyasztást – mondta Marc Mortureux, a francia autólobbi igazgatója.

Számos európai politikus a célkitűzések újragondolását sürgeti Brüsszeltől. Az autógyártók pedig megkezdték az előkészületeket a bírságok elkerülésére, amelyek a jelenlegi eladási arányok alapján elérhetik a 15 milliárd eurót is – mondta Luca de Meo, az ACEA elnöke. 

A VW, a Stellantis és a Renault az elmúlt két hónapban több száz euróval emelte a benzinmotoros modellek árát, amivel elemzők szerint a nagyobb károsanyag-kibocsátású autók iránti keresletet próbálják visszafogni, és vonzóvá tenni a drágább elektromos modelleket. 

– Az autógyártók az árstratégiájukkal a szén-dioxid-emissziós célok elérése és az esetleges bírságok elkerülése érdekében az akkumulátoros EV-k felé terelik a keresletet –  mondta Beatrix Keim, a Center for Automotive Research munkatársa. A stratégia azonban visszaüthet. A benzines autók árának emelése segíthet ugyan a drágább elektromos autókkal szembeni árelőny csökkentésében, de a piac általában is gyenge növekedése miatt nem biztos, hogy elegendő EV-eladást generál. 

Európában az autóeladások körülbelül ötödével maradnak el a pandémia előtti időszakétól. 

A valóságban a belső égésű motorral hajtott autók árának emelése a termelés csökkentését jelenti, és ettől az egész értéklánc és a beszállítók szenvedni fognak

– mutatott rá egy iparági szakértő. 

A VW, amelyet a nagy értékesítési volumene miatt várhatóan a legsúlyosabban érintenek az új emissziós normák, az elmúlt hónapokban már több piacon is csökkentette ID3 elektromos kisautójának árát, amivel az Németországban harmincezer euró alá csökkent.

Alastair Bedwell, a GlobalData hajtáslánc-előrejelzésért felelős vezetője szerint az európai EV-eladások – beleértve az EU-t, valamint Nagy-Britanniát, Izlandot, Liechtensteint, Norvégiát és Svájcot – az ideihez képest 2025-re 41 százalékkal 3,1 millió darabra ugranak.

Az eladások ösztönzése érdekében alkalmazott ösztönzőknek azonban ára van. Az Egyesült Királyságban például az ágazati képviselet számításai szerint az EV-célkitűzések idén hatmilliárd fontba kerülnek az autógyártóknak, ebből mintegy négymilliárd fontot a kedvezményekre fordítanak. 

A Barclays elemzői szerint a kibocsátások „összevonása”, vagyis a kibocsátási átlagok csökkentése érdekében emissziós kreditek vásárlása azoktól, akik az EV-piacon nagy részesedéssel rendelkeznek, nagy üzlet lehet a jövőben. 

A japán Suzuki például a szóvivője tájékoztatása szerint októberben kötött a Geely tulajdonában lévő Volvóval egy ilyen megállapodást 2025-re. Ez a megállapodás pedig Charles Lester, a Rho Motion akkumulátor-tanácsadó cég szakértője szerint szinte teljesen megszünteti a bírságok veszélyét a Suzuki számára, tekintettel a Volvo széles EV-kínálatára. 

Ágazati szinten azonban az ösztönzők alkalmazása felemészti az iparág egyébként is csekély nyereségét, ezért az autógyárak továbbra is abban bíznak, hogy Brüsszel enyhíteni fogja a célkitűzéseket. – Egy bizonyos ponton elegünk lesz –  mondta Luc Chatel, a PFA francia autólobbi elnöke októberben a párizsi autószalon előtt újságíróknak. – Nem tudok elég elektromos járművet eladni, és büntetést kapok a belső égésű motoros járműveimre. Mit akarnak tőlem, hogy lovaskocsikat gyártsak? – jegyezte meg Chatel.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.