Milliárdos károkat okoz a kiberbűnözés

Az online csalások és adathalász bűncselekmények jelentős károkat okoznak, az elmúlt hetekben megszaporodtak azok esetek, amikor ügyfelek banki adatait próbálják meg ellopni. Ezzel magánszemélyeknek több mint nyolcmilliárd forint kárt okoztak, amiből eddig másfél milliárd forintot sikerült visszaszerezni – közölte Gulyás Gergely a Kormányinfón. Kiemelte, hogy ha egyszer valakit átvernek, utána nagyon nehéz visszaszerezni a pénzt.

2025. 05. 28. 16:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„A kormányülésen rendhagyó, de indokolt módon a banki csalással napirenden kívül foglalkoztunk” – jelentette ki Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter. Arról beszélt, hogy a csalások áldozatainak nagyon nehéz visszaszerezni a pénzüket. A kormány információi szerint a csalások mögött gyakran ukrán szervezett bűnözői körök állnak. A kiberbűnözés elleni fellépés kiemelt feladat lesz. 

kiberbűnözés
A kormány erőteljesen fellép a vélhetően ukrán kiberbűnözés ellen
(Fotó: Balogh Zoltán/MTI Fotószerkesztőség)

Gulyás Gergely a Kormányinfón jelezte, hogy a kormány meghallgatta a nemzetbiztonsági tanácsadók véleményét, és munkacsoportot hoztak létre a kiberbűnözés visszaszorítása érdekében. A kormány következő ülésén a munkacsoport által kialakított javaslatokat is meg fogja megtárgyalni 

 

Milliárdos károkat okoz a kiberbűnözés

A Világgazdaság cikke a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatait idézi, amelyek szerint 2023-ban:

  •  több mint 18 ezer sikeres banki csalást regisztráltak,
  •  összesen több mint 23 milliárd forintos kárt okoztak az ügyfeleknek. 

2024 utolsó negyedévében:

  •  több mint 8,2 milliárd forintos kárt okoztak a kibercsalók, 
  • ebből mintegy 2,5 milliárd forint bankkártyás,
  •  5,7 milliárd forint pedig elektronikus fizetési forgalomhoz kapcsolódott.

A jegybank adatai szerint a csalók leggyakrabban telefonon (44 százalék), SMS-ben (42 százalék) vagy e-mailben (42 százalék) keresik meg az áldozatokat. Sokan találkoznak csalókkal online piactereken, illetve hamis weboldalakon keresztül is. Bár a csalók nem válogatnak, az idősek különösen veszélyeztetettek, mivel minden negyedik online csalás áldozata nyugdíjas, akik gyakran a havi nyugdíjukat vagy életük során felhalmozott megtakarításaikat veszítik el. Az áldozatok többsége szégyelli a történteket, ezért sokan nem is jelentik a csalást a banknak vagy a hatóságoknak. Az MNB becslései szerint a lakosság 60 százaléka már találkozott ilyen csalási kísérlettel, és 15 százalék ténylegesen kárt is szenvedett – ismerteti a cikk. 

A jegybank által létrehozott Pénzügyi Navigátor weboldal felsorolja a főbb online csalásokat:

  1. Adathalászat (phishing)
  2. Telefonos csalások: banki vagy rendőrségi munkatársnak adják ki magukat, és különféle ürügyekkel próbálnak pénzt vagy adatokat kicsalni
  3. Hamis, lemásolt banki weboldalak: Az áldozatok gyakran észre sem veszik, hogy nem a valódi oldalon járnak.
  4. Romantikus csalások: Online ismerkedési oldalakon bizalmi kapcsolatot építenek ki, majd különböző indokokkal csalnak ki pénzt.
  5. Technikai támogatásnak álcázott csalások: Hamis hibajelzésekkel ráveszik a felhasználókat, hogy telepítsenek szoftvert vagy osszák meg eszközeikhez a hozzáférést.
  6. Online piacteres csalások: Hamis hirdetésekkel, nem létező termékekkel csalnak ki pénzt.
  7. Hamis kuponos csalások: Népszerű márkák nevében kínálnak nagy kedvezményeket, majd adathalász linkekre irányítják az áldozatokat.
  8. Átutalásos csalások: Hamis számlákat vagy fizetési felszólításokat küldenek, gyakran közműszolgáltatók vagy hivatalos szervek nevében.
  9. Hamis befektetési ajánlatok: Magas hozamokat ígérnek rövid idő alatt, gyakran hamis weboldalakon vagy közösségimédia-hirdetéseken keresztül.
  10. Az első vásárlással jóváhagyott ismétlődő levonások, melyek – bejelentés hiányában – akadálytalanul teljesülhetnek, így az ügyfelek számlájáról rendszeresen kisebb összegeket vonnak le.
  11. Bankkártyás visszaélések: Megszerzik a bankkártya adatokat, majd az áldozat tudta nélkül vásárolnak vagy pénzt emelnek le a számláról. A visszaélések száma és értéke folyamatosan nő.
  12. Közösségimédia-profilok átvétele, majd ezek felhasználása további csalásokhoz vagy adatlopáshoz.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.