Kapuzárás az autópiacon?

Az év végére elérheti a magyar újautó-piac a 2008-as, vagyis az utolsó válság előtti év teljesítményét, azonban a jövő évi kilátások bizonytalanok — mondta lapunk kérdésére a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke. Erdélyi Péter szerint idén reá­lis várakozás a 160 ezer értékesített új gépkocsi Magyarországon, azonban az uniós kibocsátási norma várható szigorítása miatt kérdéses, hogy alakul jövőre az új ­autók ára és a fizetőképes kereslet.

2019. 10. 02. 5:45
Már csak ebben az évben lehet bizonyos járműveket megrendelni a kibocsátási norma változása miatt Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kapuzárási pánik tapasztalható a hazai autószalonokban. Az uniós kibocsátási norma várható szigorítása miatt jövőre már nem lehet forgalomba helyezni bizonyos nagyobb teljesítményű – és ezért nagyobb károsanyag-kibocsátású – motorokkal szerelt modelleket, ezért aki érdesebb kipufogóhangot szeretne magának, még idén meg kell rendelnie – mondta lapunk kérdésére Erdélyi Péter. Ugyanakkor a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) ügyvezető elnöke szerint ezen a téren nagy a bizonytalanság.

Mint ismert, az új Európai Bizottság most áll fel, és egyesek abban reménykednek, hogy a politikusok enyhítenek a tervezett, kilométerenként 95 grammos kibocsátási hatérérték szigorán. Igaz, a zöldpártok megerősödése miatt olyan hangok is hallatszanak, hogy még további szigorításra lenne szükség.

Már csak ebben az évben lehet bizonyos járműveket megrendelni a kibocsátási norma változása miatt
Fotó: Bach Máté

Utóbbi esetben az európai autóipart a megszűnés közelébe taszíthatja az unió kormánya – mondta az MGE vezetője. Mindezek a tényezők meglehetősen bizonytalanná teszik a jövő évi várakozásokat. Az idei előrejelzés azonban biztosnak látszik: az évi 160 ezer eladott új személyautó megfelel a magyar gazdaság fejlettségének, valamint a fizetőképes keresletnek. Mellesleg ugyanennyi jármű fogyott 2008-ban, a gazdasági világválságot megelőző évben Magyarországon – emlékeztetett Erdélyi Péter.

A DataHouse adatai szerint szep­temberben 9655 autót helyeztek forgalomba, ami 8,6 százalékos növekedést jelent. Az első háromnegyed év teljesítménye 115 106, ami tízszázalékos erősödés. Az ügyvezető elnök szerint az adatok alapján a személyautó-piac teljesíteni látszik az előre jelzett mennyiséget. A tisztán elektromos gépkocsik forgalomba helyezése kis mennyiség mellett növekszik. A plug-in hibrid autók visszaszorulóban vannak a hibridekkel és a tisztán elektromosokkal szemben.

A kormány nagycsaládosokat támogató programja nagyon sikeresen indult, szeptember végéig több mint 12 000 igénylés érkezett az MGE adatai szerint. (Novák Katalin államtitkár a napokban azt nyilatkozta, eredetileg úgy számoltak, hogy egy év alatt körülbelül tízezer család fogja igényelni a támogatást, de már az első három hónapban több mint 14 ezren igényelték, vagyis a vártnál jóval nagyobb az érdeklődés.)

Ugyanakkor Erdélyi Péter emlékeztetett, hogy a támogatásra jóváhagyott autók száma ezer körül van. Jelenleg úgy néz ki, hogy a hétüléses modellek esetében szállítási késések várhatók.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.