Nyár óta körvonalazódik Németország és Franciaország között egy „nem hivatalos megállapodás” a Földközi-tengeren civil hajók által kimentett bevándorlók uniós tagállamok közötti szétosztásáról, az újraélesztett kvótarendszer elosztási elvéhez pedig az Ocean Viking esete szolgáltathatja a precedenst. A hajó a hét végén engedélyt kapott az olasz kormánytól, hogy 82 migránssal a fedélzetén kikössön Lampedusa szigetén.
Olasz sajtóinformációk szerint az alku értelmében Olaszország és Málta ismét a „frontvonali” európai kikötőket adja a földközi-tengeri migrációs útvonalon, az érkezők első befogadásával és azonosításával járó felelősség átvállalásáért azonban a többi tagállamnak is meg kell fizetnie. Az Ocean Viking partraszállási engedélyét ugyanis Róma a háttérben már jó ideje formálódó kvótaalapú elosztáshoz kötötte, amely szerint ha száz migráns érkezik olasz területi vizekre, akkor abból csupán tízen maradhatnak Olaszországban, míg a többieket más tagállamoknak kell átvállalniuk. Így történhetett meg az, hogy az olasz kormány már azelőtt megkezdte az illegális bevándorlók szétosztását, hogy hajójuk olasz területi vizekre ért volna. Párizs és Berlin az érkezők 25-25 százalékának befogadására kötelezte el magát, miközben Portugália nyolc, Luxemburg pedig két bevándorlót vállalt át.
A végleges számok értelmében ugyan Olaszország jóval többet tart meg a megígértnél a migránsok közül, a baloldali fordulatot vett római vezetés retorikája azonban szándékosan nem erre helyezi a hangsúlyt. Luigi Di Maio, az M5S első embere és az új kormány külügyminisztere egy sajtónyilatkozatában azt igyekezett nyomatékosítani: „szó sincs a nyitott kikötők politikájához való visszatéréshez” – amit pedig egyébként a Demokrata Párt az M5S-sel való közös kormányzás egyik legfontosabb feltételéül szabott.

Di Maio érvelése szerint a baloldali kormány nem enyhít a bevándorlásellenes Ligát vezető Matteo Salvini által korábban meghatározott bevándorláspolitikán, céljuk csupán az, hogy kikényszerítsenek egy új befogadási mechanizmust az Európai Unión belül. A „nem hivatalos megállapodás” következő szintre emeléséhez pedig a jövő hétfői máltai találkozón lesz lehetőségük a tagállamoknak; ezen a fórumon a francia, a német, az olasz és a máltai belügyminiszter a tervek szerint kidolgozza az egyezség részleteit. A végső döntés pedig az októberi uniós csúcstalálkozón születhet meg.