Állig fegyverkezik Amerika a választások előtt

Egyre többen szánják rá magukat a fegyvervásárlásra. Félnek a választásoktól, a tüntetésektől és a járványtól.

2020. 10. 16. 21:28
Házaspár gépfegyverrel és gránátvetővel az amerikai Nemzeti Fegyverszövetség éves kiállításán. Fotó: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg tavasszal még maszkokért, fertőtlenítőért, no meg WC-papírért vívtak harcot az Egyesült Államokban, őszre más lett hiánycikk: a fegyverek. A világ legnagyobb kiskereskedelmi üzletláncának, a Walmart fegyveres polcai üresek – derült ki a Reuters riportjából. Az emberek úgy viszik a pisztolyokat, puskákat és a lőszert, mint a cukrot. Mintha legalábbis háborúra készülnének.

Jó napot! Egy pisztoly kérek! Gépkarabély lett, maradhat?
Fotó: Reuters

Pedig nem az közeleg, csupán elnökválasztás. Ilyenkor a tengerentúlon megszokott a fegyverkezés, egyrészt a politikai káosztól, másrészt a fegyverviselési szabályok szigorításától való félelem miatt. „Akármi lesz is a választás eredménye, nagyon ijesztővé és nagyon véressé válhat” – magyarázta a nemzetközi hírügynökségnek egy magát liberálisnak valló hölgy, miért kezdett el lőni tanulni. És az idei kampánynak a téma még nem is túl hangsúlyos eleme. A republikánus Donald Trumpnál nincs napirenden az ügy, Joe Biden demokrata elnökjelölt viszont ígéretet tett arra, hogy ha hatalomra kerül, megfékezi a „fegyveres erőszak járványát”. Odáig azért ő sem merészkedik, hogy eltörölje az amerikaiak alkotmányos jogát a fegyverviseléshez, de megtiltaná például a katonai gépkarabélyok árusítását.

Idén pedig erre jön még rá a koronavírus-járvány miatt kialakult bizonytalanság, és a Black Lives Matter-mozgalom (A fekete életek számítanak) gyakran erőszakba torkolló tüntetései.

A Black Lives Matter tüntetésein olykor háborús állapotok uralkodtak
Fotó: Noah Berger/MTI/AP

A fegyvervásárlásról ugyan hivatalos statisztikák nem állnak rendelkezésre, ám az ehhez szükséges, büntetlen előéletet igazoló, egyfajta erkölcsibizonyítvány-kérelmek számáról igen. Márpedig a Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) adatai szerint az előző év azonos időszakához képest 41 százalékos növekedést mértek, miközben már 2019 is rekord esztendőnek számított. A statisztikákból jól látszik, hogy márciusban, a járvány kitörésekor, illetve júniusban, a George Floyd halála nyomán kirobbant tüntetések után hogyan ugrottak meg a számok. Különösen feltűnő, hogy a hét, úgynevezett billegő államban – ahol nagyon szoros küzdelem várható –, a tavalyihoz képest 77,9 százalékkal több kérelmet nyújtottak be – mutatott rá a Fox News is.

A Reuters elemzéséből kiderül, hogy a helyzetből a fegyvergyárak profitálnak, a két legnagyobb amerikai vállalat, a Smith & Wesson részvényei 131 százalékkal, Sturm Ruger & Co Inc 59 százalékkal nőttek. Emlékeztettek rá, hogy már eddig is az Egyesült Államok volt a legjobban felfegyverzett ország a világon, 2017-es becslések szerint 393 millió kézifegyver jutott a lakosságra. A Pew Resarch Center három évvel ezelőtti felmérése szerint tízből három amerikainak van saját fegyvere, 48 százalékuk pedig olyan háztartásban él, ahol valamelyik családtag birtokolt fegyvert.

A nagy változás most az, hogy az eddigi „szüzek” is megrohamozták az üzleteket. A Reutersnek nyilatkozó szakemberek úgy becsülték, hogy az idei év első hét hónapjában ötmillió „újonc” szánta rá magát a fegyvervásárlásra. Számításaik szerint ők felelnek az összes eladás negyven százalékáért, ami még óvatos kalkulációk szerint is kétszerese a korábban tapasztaltaknak. A hírügynökség interjúiból az is kiderül, hogy átalakult a piac. Míg korábban főként fehér férfiak fegyverkeztek és jártak el lőni, az utóbbi időben egyre többen vannak a nők és a feketék.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.