Veszélybe kerülhetnek Oroszország Indiába és Kínába irányuló tengeri olajszállításai, amelyek azután futottak fel, hogy Moszkva néhány hete nem küldhet olajat Európába vízi úton, csak vezetéken. Az így kieső exportot Ázsiába irányították át jelentős diszkontáron – de most ez is veszélybe került,
mivel Brüsszelben azt ötölték ki, hogy az európai biztosítótársaságok – hat hónap türelmi idő után – 2022 végétől már nem köthetnek biztosítás orosz olajat harmadik országba szállító tankhajókra, a bankok pedig nem finanszírozhatják a fuvart.
Az intézkedéstől az EU azt várja, hogy az oroszok végképp „bele fognak fulladni saját olajukba”, hiszen biztosítás nélkül vagy alulbiztosítottan egyetlen nagyobb kikötő sem fogadja a szállítóhajókat, és a tankerek nem haladhatnak át a fontos, kontinensközti átjárókon sem, például a Szuezi-csatornán vagy a Boszporuszon. – A lépés különösen megnehezíti Oroszország nyers- és finomítottolaj-termékeinek exportját a világ többi részére, mivel az európai biztosítók fontos szereplői a globális tengeri teherfuvarozási szolgáltatási piacnak – áll az Európai Bizottság közleményében.
Tovább ronthat Moszkva helyzetén, hogy várhatóan Nagy-Britannia is csatlakozik a szankcióhoz; a Lloyd’s pedig már évszázadok óta meghatározó résztvevője a globális tengerhajózási biztosítási piacnak.
Az EU olajembargója nyomán az Északnyugat-Európába irányuló orosz export a januári napi 1,08 millió hordó után májusra 325 ezerre zuhant. A veszteség nagy részét azonban az ázsiai rendelések ellensúlyozták: India és Kína májusban napi több mint 938 ezer hordóval importált a nyersanyagból a januári 171 ezer hordó után.
Az orosz export tehát gyorsan nő, csak éppen az iránya változott meg.
A legújabb brüsszeli intézkedés ezt a „problémát” igyekszik megoldani, ráadásul a kockázatmegosztást vállaló viszontbiztosítók jó része is európai székhelyű. Szakértők szerint a biztosítási embargó, legalábbis kezdetben, megszoríthatja Moszkvát, viszont hosszabb távon számolni kell az olyan negatív világpiaci hatásokkal, mint az energiaárak és az infláció további emelkedése – pedig ezek már most is rendesen sújtják a gazdaságokat,