Sztrájk bénítja meg Nagy-Britanniát

A vasutassztrájk lehet a kezdet, és munkabeszüntetési hullám indulhat el nyáron Nagy-Britanniában. A szakszervezetek a 11 százalék feletti inflációra válaszul magasabb béreket várnak, de a kormány szerint az újabb áremelkedési spirált indíthat el.

2022. 06. 21. 16:41
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megbénult Nagy-Britannia kedden a harminc éve nem látott mértékű tömegközlekedési sztrájk miatt. A szakszervezeti vezetők szerint ezzel a „munkászavargások nyara kezdődhet el”, mivel a közlekedési szektor csupán a kezdet. Többek között a légitársaságok alkalmazottai, a tanárok és a büntetőjogi védőügyvédek is olyan „igazságos bérezést” követelnek, amely lépést tart az elszabadult megélhetési költségekkel. Az Angliát, Walest és Skóciát érintő vasutassztrájkot a Vasúti, Tengerészeti és Közlekedési Dolgozók Országos Szakszervezete (RMT) kezdeményezte. 

Az RMT mintegy 83 ezer tagjának a fele nem veszi fel a munkát kedden, csütörtökön és szombaton a sikertelen bértárgyalások következtében. Az ütemtervtől eltérő karbantartási munkálatok miatt várhatóan a többi napon sem lesz zavartalan a közlekedés.

A munkabeszüntetés miatt a húszezer járat helyett csupán 4500 közlekedik, és azok is kizárólag reggel fél nyolc és este fél hét között. Kedden a londoni metró sem közlekedik. Az utasokat országszerte arra kérték, hogy csak halaszthatatlan esetekben utazzanak.

A szakszervezet minden munkavállaló megtartását, jobb munkakörülményeket, több nyugdíjat és hét-nyolc százalékos béremelést követelte az ország vasúti rendszerét birtokló állami Network Rail-ügynökség és a privatizált szerelvény-üzemeltetőktől, ám ők csak két plusz egyszázalékos fizetésemelést voltak hajlandók megadni.

Az RMT vezetője, Mick Lynch az összesen háromszázalékos béremelési ajánlatot elfogadhatatlannak nevezte. Kiemelte, hogy például a pályakarbantartók 16–34 ezer fontot keresnek évente – míg az országos átlagbér közel 26 ezer font volt tavaly (kb. tízmillió forint).

A kormány egyelőre nem hajlandó közvetlenül beavatkozni a tárgyalásokba, a közlekedési államtitkár szerint az ügyben a Network Rail-ügynökség az illetékes. Az ellenzéki Munkáspárt ugyanakkor a kormány beavatkozását és az egyezség létrejöttét sürgeti a tárgyalások bojkottálása helyett.

A konzervatívok arra emlékeztettek, hogy a koronavírus ideje alatt 16 milliárd fonttal segítették meg a vasúti szektort, ezért modernizációra és önfenntartásra szólították azt fel. A vasúti üzemeltetők ugyanakkor aláhúzták, hogy mostanra ötödével esett vissza az utasforgalom, így a bevételek is.

A Downing Street hétfőn este kiadott közleményében Boris Johnson miniszterelnök az RMT-t hibáztatta a kialakult káoszért. 

A vasúti sztrájkokkal elűzik az ingázókat, és országszerte hátrányba hozzák a vállalkozásokat

– mondta.

– Az egyre nagyobb fizetési követelések nem segítik a megélhetési költségek emelkedésének megfékezését. Itt az ideje egy észszerű kompromisszumra a brit nép és a vasúti munkaerő érdekében – ismételte meg álláspontját a brit kormányfő a keddi kabinet értekezleten. 

A konzervatívoknak különösen rosszkor jön a sztrájk, csütörtökön ugyanis két parlamenti körzetben is időközi választásokat tartanak. Friss közvélemény-kutatások szerint az egyiket szinte biztosan elveszíti a kormánypárt, a másikban pedig szoros versenyre lehet számítani. Mindkét körzet elvesztése komoly veszteség lenne Boris Johnsonnak, aki az elmúlt időszakban ugyan túlélt egy bizalmi szavazást, de a YouGov nevű közvélemény-kutató júniusi felmérésében a válaszadók 69 százaléka vélte úgy, hogy rosszul végzi a munkáját. Álláspontja szerint ráadásul a bérkövetelések egy olyan időszakban érkeztek, amikor a koronavírus-járvány miatt az utasszám és a jegybevételek is jóval a szokásos szint alatt maradtak.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.