Megbénult Nagy-Britannia kedden a harminc éve nem látott mértékű tömegközlekedési sztrájk miatt. A szakszervezeti vezetők szerint ezzel a „munkászavargások nyara kezdődhet el”, mivel a közlekedési szektor csupán a kezdet. Többek között a légitársaságok alkalmazottai, a tanárok és a büntetőjogi védőügyvédek is olyan „igazságos bérezést” követelnek, amely lépést tart az elszabadult megélhetési költségekkel. Az Angliát, Walest és Skóciát érintő vasutassztrájkot a Vasúti, Tengerészeti és Közlekedési Dolgozók Országos Szakszervezete (RMT) kezdeményezte.
Az RMT mintegy 83 ezer tagjának a fele nem veszi fel a munkát kedden, csütörtökön és szombaton a sikertelen bértárgyalások következtében. Az ütemtervtől eltérő karbantartási munkálatok miatt várhatóan a többi napon sem lesz zavartalan a közlekedés.
A munkabeszüntetés miatt a húszezer járat helyett csupán 4500 közlekedik, és azok is kizárólag reggel fél nyolc és este fél hét között. Kedden a londoni metró sem közlekedik. Az utasokat országszerte arra kérték, hogy csak halaszthatatlan esetekben utazzanak.
A szakszervezet minden munkavállaló megtartását, jobb munkakörülményeket, több nyugdíjat és hét-nyolc százalékos béremelést követelte az ország vasúti rendszerét birtokló állami Network Rail-ügynökség és a privatizált szerelvény-üzemeltetőktől, ám ők csak két plusz egyszázalékos fizetésemelést voltak hajlandók megadni.
Az RMT vezetője, Mick Lynch az összesen háromszázalékos béremelési ajánlatot elfogadhatatlannak nevezte. Kiemelte, hogy például a pályakarbantartók 16–34 ezer fontot keresnek évente – míg az országos átlagbér közel 26 ezer font volt tavaly (kb. tízmillió forint).
A kormány egyelőre nem hajlandó közvetlenül beavatkozni a tárgyalásokba, a közlekedési államtitkár szerint az ügyben a Network Rail-ügynökség az illetékes. Az ellenzéki Munkáspárt ugyanakkor a kormány beavatkozását és az egyezség létrejöttét sürgeti a tárgyalások bojkottálása helyett.
A konzervatívok arra emlékeztettek, hogy a koronavírus ideje alatt 16 milliárd fonttal segítették meg a vasúti szektort, ezért modernizációra és önfenntartásra szólították azt fel. A vasúti üzemeltetők ugyanakkor aláhúzták, hogy mostanra ötödével esett vissza az utasforgalom, így a bevételek is.