Mulasztás történt a turistákat szállító tengeralattjáró esetében?
A legjobb eshetőség az, hogy a tengeralattjáró biztonsági rendszere jól működött, és egy vészhelyzet esetén visszajutott a felszínre, ahol várja a mentést. Azonban még ebben az esetben sem érne véget az öt utas kálváriája. A legrosszabb forgatókönyv szerint viszont tűz ütött ki a kabinban – ekkor ugyanis kizárt, hogy bárki túlélné odabent.
Magyar Nemzet
2023. 06. 20. 21:51
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Egy olyan veszélyes expedíció esetében, mint a Titan nevű tengeralattjáró merülése a Titanic elsüllyedt roncsaihoz, számos olyan biztonsági intézkedést el kell végezni, amely lehetővé teszi a sikeres visszatérést. Hogy milyen ellenőrzéseket végeztek, mielőtt a tengeralattjáró és annak öt utasa alámerült, nem világos, de a The Guardian brit lap úgy tudja, hogy a szokásos ellenőrzéseket és eljárásokat követték. Ennek ellenére a tengeralattjáró mégis elveszett vasárnap, így most az amerikai parti őrségnek komoly versenyfutást kell megnyernie az idővel, és meg kell találnia az öt főt szállító tengeralattjárót.
„Amennyire én tudom, a hajókat nem hosszú távú, többnapos kirándulásokra tervezték” – nyilatkozta a Fox News amerikai televíziós hálózatnak John Mixson, az amerikai parti őrség nyugalmazott parancsnokhelyettese, aki több hosszú távú keresési és mentési küldetésben is részt vett.
Ipari bennfentesek szerint a merülést megelőző előkészületek között szerepelnie kellett a hajószerkezet, valamint az összes mechanikus és elektromos rendszer ellenőrzésének. Ezek célja annak biztosítása, hogy minden rendben legyen, mielőtt a merülés megkezdődik: hogy a hajótest ép, az akkumulátorok feltöltöttek, nincs rövidzárlat vagy elektromos hiba, hogy a hajtóművek működnek, a rádió- és akusztikus kommunikáció működik, és hogy a jármű le tudja dobni a rajta lévő súlyokat, amikor a felszínre indul.
További ellenőrzésekre van szükség a merülés helyszínén a kockázatok csökkentése érdekében. Maga a Titanic is veszélyes roncs, amelybe a búvárhajó beleakadhat, de a helyszínen vagy annak közelében elveszett vonóhálók és más sodródó anyagok is veszélyt jelenthetnek, könnyen fennakadhat rajtuk a turistákat szállító tengeralattjáró. Egy expedíciót általában úgy terveznek meg, hogy biztonságos távolságot tartanak a roncsoktól, bár az erős tengeri áramlatok ezt megnehezíthetik. Ha a hajó megakad valamiben, azzal belülről semmit nem tudnak kezdeni.
A legénységgel biztosított tengeralattjárókon legtöbbször két különálló kommunikációs rendszer van, független energiaellátással: az egyik egy akusztikus jeladó, amely jelzi a helyzetét, a másik pedig rövid, szövegszerű üzeneteket képes továbbítani. Ez biztosítaná, hogy ha a fő áramellátás meghibásodik, a jeladó tovább működik, és a felszíni hajó így követni tudja a hajót.
Egyes jelentések szerint a Titan nem rendelkezett akusztikus jeladóval, és már korábban is eltévedt.
Egy nagyobb áramkimaradás esetén a Titannak le kellene dobnia a súlyokat, újra a felszínre jönnie. Ez lenne a szerencsésebbik eset, hiszen a tengeralattjáró a víz felszínén sodródik valamerre, és várja a mentést. Azonban még ebben az esetben sem lélegezhetnének fel – szó szerint – az utasai. Az ajtó ugyanis kívülről be van csavarozva, ami azt jelenti, hogy a bent tartózkodóknak továbbra is a vészhelyzeti oxigénre kell hagyatkozniuk a légzéshez.
„Azt mondanám, hogy ez rendkívül komoly. Ez egy szörnyű helyzet. De ennek a ténynek a másik oldala, hogy ez még mindig keresési és mentési küldetésnek minősül, ami mindenkinek reményt kell hogy adjon, beleértve a hajón tartózkodó emberek családtagjait és barátait is”– hívta fel a figyelmet a szakértő.
Nyilvánvalóan valami nagyon gyors és nagyon tragikus dolog történt
– összegezte Mixson.
Az egyik legrosszabb lehetőség, hogy tűz ütött ki a kabinban, hiszen akkor néhány perc alatt mindenki megfullad a füsttől.
Eközben kedden az Ifremer francia tengerkutató intézet a tengeralattjáró robottal felszerelt Atalante nevű hajóját az Atlanti-óceán északi része felé irányította, oda, ahol két nappal ezelőtt a fedélzetén öt emberrel eltűnt a Titanic roncsaihoz indult kis merülőhajó – jelentette be kedden a francia kormány tengeri ügyekért felelős államtitkára. Az Atalante várhatóan közép-európai idő szerint szerdán 20 órakor ér az övezetbe, ahol a francia legénység leereszti majd a robotot a Titanic négyezer méteres mélységben található roncsához.
Az eltűnt merülőhajó fedélzetén van a 77 éves Paul-Henri Nargeolet, a Titanic egyik legjelentősebb francia specialistája is – közölte családja a BFM francia hírtelevízióban. A volt tengerésztiszt 1986 óta az Ifremer mélytengeri tengeralattjáróinak parancsnoka volt, tucatnyi merülése során több száz tárgy felszínre hozatalában vett részt, 2007 óta pedig a Titanic roncsát tulajdonló RMS Titanic/Phoenix International nevű vállalat kutatási programvezetője. 2010-ben részt vett az Air France légitársaság Rio de Janeiro és Párizs között lezuhant Airbus A330-203 típusú repülőgép keresésében is. A fedélzeten van még Hamish Harding brit milliárdos, valamint családja közleménye szerint egy pakisztáni származású, Nagy-Britanniában élő üzletember, Shahzada Dawood és 19 éves fia is, emellett a merülőhajó kapitánya.
Borítókép: Az OceanGate Expeditions által 2023. június 20-án közreadott, dátummegjelölés nélküli kép a Titan elnevezésû merülőhajójukról (Fotó: MTI/AP/OceanGate Expeditions)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.