Hogy lehet megkülönböztetni az ukrán és az orosz újgazdag mentalitást, ha bizánciságról van szó? Nehezen! Aki már járt Ukrajnában vagy Oroszországban, akarva, vagy éppen akaratlanul is felfigyel arra a kettősségre, ami e két ország autópiacát jellemzi. Az utakon ugyanis – bár Csaptól Vlagyivosztokig megtalálható a Zsiguli, a Moszkvics, a Volga – mégis sokkal több a méregdrága nyugati luxusautó, mint Európában (Monacót leszámítva) bárhol. A jó autók az egykori Szovjetunió területén ma is státusszimbólumnak számítanak. A legújabb autócsodák alig jelennek meg az EU-s piacokon, az első modellek napokon belül Moszkvában vagy Kijevben landolnak.
Mindkét fővárosban a sötétített ablakú, fekete kocsik a jellemzők, felidézve a kilencvenes évek gengsztervilágát, ami Ukrajnában lassan már nem nosztalgia, hanem hétköznapi valóság lesz.
2022. február 24-én, az orosz–ukrán háború első napján, százezrek indultak útnak az Európai Unió irányába, hogy kijussanak Ukrajnából. A legelső fecskék pedig nem az átlagemberek voltak, akiknek arra sem lett volna pénzük, hogy a Zaporozsecbe öt liter benzint vegyenek, hanem az elmúlt harminc év káoszán meggazdagodott üzletemberek.
A Kijevből kivezető utakon – több tíz kilométeren keresztül – a legmodernebb gépjárművekből álló, végeláthatatlanak sorok alakultak ki: Mercedes, Bentley, Maserati, Lamborghini, Porsche, Jaguar, hogy csak pár márkát említsünk az első órákban elmenekülők járművei közül.
Kárpátalján, a háború első hónapjában, azelőtt még soha nem látott autócsodák jelentek meg. Sokan mindaddig ott is maradtak, míg Belső-Ukrajnában nem konszolidálódott valamennyire a helyzet, vagy éppen addig, míg nem szereztek kapcsolatokat a határon, hogy jó pénzért kijussanak az országból. Akkoriban sokan azt hitték, hogy vége a jó világnak és Ukrajnában nem lesz többé olyan pénzes réteg, mely meg tudja fizetni mindezt a fajta luxust. Tévedtek. Háború ide vagy oda, a státusszimbólum a gazdagoknál továbbra is az autó maradt.
És nem kivételek ezalól a kijevi politikusok sem, akiknek normális helyzetben önmérsékletet és szerénységet kellene tanúsítaniuk, miközben az átlag ukrán az utolsó hrivnyáját adja oda a hadsereg számára kolduló önkénteseknek, hogy a fronton szolgáló katonáknak legyen mit enniük és legyen miből felöltözniük.
A Septun nevű ukrán Telegram-csatorna például azt írja, hogy a kijevi parlamenti képviselők a háború kitörése után sem hagytak fel azzal a gyakorlatukkal, hogy a legújabb autócsodákat vásárolják meg. Aki már járt az ukrán főváros törvényhozásának a környékén, az tudhatja, hogy az ott parkoló autók értéke – kis túlzással – meghaladja Moldávia egyéves büdzséjét. Mint fogalmaznak:
az ukrán parlamenti képviselők nem hajlandók közzétenni az adóbevallásukat, és továbbra sem hagynak fel a drága autók vásárlásával. Csak 2022. február 24-e után a képviselői gépjárműpark hárommillió dollárnyi új autóval bővült. Új, 700 ezer dolláros Rolls-Royce-a van pl. Hennagyij Vacaknak a Dovira képviselőcsoportból és 90 ezres új Mercedes-Benz-e Ruszlan Gorbenkonak a Nép Szolgája kormánypártból. Ezeket az autókat nem a saját nevükre, hanem egy megbízható ember vagy a családtag nevére íratják.
Itt tehetnénk fel jogosan azt a kérdést, hogy egy háborúban álló országban, melynek a költségvetésének több mint a felét a Nyugat biztosítja, miből van pénze – egy papíron ezereurós fizetésű – képviselőnek hasonló gépjárművek vásárlására?
A nyugati milliárdok Ukrajnába öntését, és annak ellopását sokan csak úgy szemléltetik, mintha egy pohár vizet öntenénk a Szaharába. Vagyis: pár másodperc és felszívódik.
A politikusok mellett szembetűnő lett, hogy az elmúlt hónapokban a korrupt sémákat felállító, és ezáltal dollármilliomosokká váló hadkiegészítő tisztek sem ócska Zsigulin járnak összeszedni az utcáról a hadköteleseket, hanem a legmodernebb nyugati terepjárókon. Aki persze katonásan fizet, annak nem kell katonának mennie. Sokan úgy buknak le, hogy egész egyszerűen nem tudják türtőztetni magukat, és 100–200 ezer dolláros kocsikat vesznek, mely a beosztottak szemében tekintélyt parancsol számukra. Persze erre gyorsan rájönnek a belügyi hatóságok is, amelyek aztán elveszik tőlük ezeket a járműveket, hogy ők furikázzanak velük.
Röviden az élet nagy körforgása jelenleg Ukrajnában a mindenki kifoszt mindenkit elve: az állam és a politikusai a bőkezű, szemellenzős Nyugatot, a hadkiegészítők a halasztásért cserébe a hadköteleseket, a belügyesek pedig a hadkiegészítőket. Aztán minden kezdődik elölről.
Miután Nyugatról a fegyverek mellett a pénz is korlátlanul érkezik Ukrajnába, az élelmesek és a tűz közelében lévők is kihasználják mindezt. Míg 2022-ben 39 ezer új autót adtak el, ami 69 százalékos visszaesést jelent az előző évhez képest, addig 2023-ban már 50 százalékkal többet. Csak ebben az évben egymilliárd dollár értékben vettek új kocsikat az ukránok, ami már kezdi megközelíteni a háború előtti állapotokat. Januártól júniusig 29 314 új autó kelt el, év végéig pedig akár 70 ezerre is nőhet ez a szám. Ahol (nyugati) pénz van, ott a kereslet is megugrik.