2024 nyara különösen nagy kihívást jelent a légi közlekedés számára az erőteljes forgalomnövekedés, a rendszer telítettsége és a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt – nyilatkozták lapunk érdeklődésére az európai légi közlekedés irányítási feladatait ellátó Eurocontrolnál.
Az európai légiforgalmi hálózat nagy részén 10-20 százalékkal nagyobb a forgalom, mint 2019-ben – ez a valaha volt legforgalmasabb év az európai légi forgalom tekintetében
– hívták fel a figyelmet.
Mint kifejtették, 2024 júniusában átlagosan napi 33 671 járat közlekedett a 2023. júniusi 32 010-hez képest, ami 5,2 zsázalékos növekedést jelent.
A késések 2024 júniusában is nőttek 2023 júniusához képest, mégpedig 4,7 millió perccel, ami 1,1 millió perccel több, mint 2023 júniusában.
Ebben a növekedésben nagy szerepe volt az időjárásnak, mivel a 2023. júniusi 1,3 millió percről 2024 júniusára kétmillió percre nőttek az útvonalon tapasztalható időjárási késések.
Ha figyelmen kívül hagyjuk az időjárást és az időjárás okozta hatásokat, a forgalom növekedése ellenére a késések alacsonyabbak, mint 2023-ban
– tették hozzá.
Az Eurocontrol szorosan együttműködik az európai léginavigációs szolgáltatók, légijármű-üzemeltetők, repülőterek és földi kiszolgálók képviselőivel, hogy kezeljék az európai légiforgalmi irányító hálózatban tapasztalható ugrásszerű késéseket.
Hangsúlyozták ugyanakkor, hogy mivel a légi közlekedés a nyáron és az elkövetkező években példátlan sebességgel növekszik tovább,
feltétlenül meg kell erősíteni a hálózatközpontú megközelítést és a partnerséget az összes operatív érdekelt fél között, valamint az Eurocontrol hálózatkezelővel, mint az egyetlen megoldással, amely lehetővé teszi a fenntartható fejlődést.
Lapunk is többször írt arról, hogy rengeteg ember életét keseríti meg a légiközlekedési káosz, ami az elmúlt hetekben már számtalan család nyaralását tette tönkre. Többórás, akár többnapos késésekről is szólnak a hírek, miközben az emberek nem tudják, hogy kihez forduljanak.
Gyakorlatilag bármelyik repülőtéren előfordulhatnak késések, rosszabb esetben járattörlések is.
Mintegy hatszáz utas rekedhetett például a svájci Bázel repterén, miután az EasyJet fapados légitársaság három járatát is törölte. Egy kislányával a reptéren ragadt édesanya arról számolt be, hogy mint reptéri dolgozó, tudja jól, hogy nem mindig a légitársaságok hibája a késés vagy a járattörlés, de aggasztónak nevezte, hogy három EasyJet-járatot is töröltek a nap folyamán.