A digitálisan restaurált film világpremierjén „tele volt a mozi”, és a vetítés után „nagyon sokan jöttek oda hozzám aláírásért, és nagyon sokan mondták, hogy semmit nem öregedett a film”.
„Ezt én is észrevettem, és büszkén mondhatom, hogy ez a film mai film” – emelte ki Mészáros Márta.
„Még a nők ruhája is, és a létezés egész attitűdje is abszolut mai” – tette hozzá.
Azzal kapcsolatban, hogy a Berlinalén egyre nagyobb teret nyernek a nők, arányuk a rendezők körében megközelíti a 40 százalékot, és az új alkotások mezőnyében Magyarországról is két női filmes, Tóth Luca és Buda Flóra Anna egy-egy munkája szerepel, Mészáros Márta rámutatott, hogy „a film nemcsak művészet, hanem pénz is”.
A nők pedig nagyon sokáig éppen azért nem kaptak lehetőséget, mert a finanszírozók „nem bíztak abban, hogy a női film visszahozza a befektetett pénzt”.
„Ez megszűnt, most már könnyebben kapnak pénzt azok a nők, akik tehetségesek és valami érdekeset csinálnak” – mondta Mészáros Márta, aki az Örökbefogadással nemcsak első magyarként, hanem első nőként nyert Arany Medvét a Berlinalén.
A Kossuth-díjas filmrendező számos további filmjével is szerepelt a fesztiválon, volt zsűritag, és a szervezők retrospektív válogatással is tisztelegtek munkássága előtt. Ezúttal is több programmal várták Berlinben.
Az Örökbefogadás 4K-felbontású változatát kétszer is vetítik a fesztiválon, a német főváros magyar kulturális intézetében, a Collegium Hungaricum Berlinben (CHB) pedig szerdán két másik, szintén felújított filmjét – Ők ketten, Napló gyermekeimnek – vetítették teltház előtt, majd pódiumbeszélgetést tartottak a rendező és az egyik leghíresebb német színésznő, Hanna Schygulla részvételével.
„Mindig jó érzéssel jövök ide, mert Berlin az európai kultúrában nagyon fontos hely, ahol nagyon sok embert felfedeznek és ahol nagyon sok alkotó kezdi el az életét” művészként – mondta Mészáros Márta.
„Berlin olyan hely, ahol a kultúrának tisztelete, becsülete van” – tette hozzá.
Az Örökbefogadás teljes körű restaurálása a Magyar Nemzeti Filmalap 10 éves digitális filmrestaurálási programja keretében, a Filmarchívum szakmai irányításával, az eredeti kameranegatív és az eredeti mágneshangszalag felhasználásával készült 2018-ban a Magyar Filmlaborban, Koltai Lajos operatőr közreműködésével.