A „roppant befolyásos” amerikai Women and Hollywood nevű szervezet angol nyelvű petíciót indított, hogy a kevesebb mint húszezer aláíróra hivatkozva fellépjen a szerintük „rasszista, homofób és nőgyűlölő” világsztár elismerése ellen, akinek idén életműdíjat ítélt meg a cannes-i fesztivál.
Azt már felhánytorgatni sem érdemes, hogy a több száz milliós rajongótáborhoz képest hányan írták alá ezt a petíciót, az viszont tény, hogy Thierry Frémaux, a fesztivál művészeti igazgatója sajtótájékoztatón védte meg Alain Delont tegnap.
Közlése szerint külön kell választani a francia világsztár munkásságát a véleményétől: „Nem a Nobel-díjjal jutalmazzuk Delont, hanem tiszteletbeli Arany Pálmával az életművéért. A fesztivál elítél bizonyos megszólalásokat, de nem a véleménynyilvánítás szabadságát. Szét kell választani a dolgokat” – jelentette ki Thierry Frémaux, aki politikai rendőrségnek nevezte a Delon ellen fellépőket, és elítélte az eljárást a véleménynyilvánítás szabadságára hivatkozva.
A tervek szerint a 83 éves francia filmszínészt vasárnap tüntetik majd ki ünnepélyesen. Az Alain Delon elleni fő érvek közé tartozik, hogy egy 2013-as tévéinterjúban azt mondta: a homoszexuális pároknak nem lenne szabad engedélyezni gyerekek örökbefogadását, a „nőket pedig macsó módon kell kezelni, beleértve a pofonokat is”.

Fotó: Fotó: MTI/EPA/Dalmas
De valószínűleg nemcsak ez a problémájuk a balliberális köröknek a világsztárral, hanem az is, hogy a színész bevándorlásellenes nézeteket vall, szimpatizál a francia Nemzeti Fronttal és hagyományos értékrend szerint képzeli el a családok életét. Nincs ezzel egyedül a művészkörökben, nemrég például Brigitte Bardot is hasonlóan nyilatkozott a francia sajtóban.
A művészeti igazgató más okból is védekezésre kényszerült. A hivatalos versenyprogram 21 alkotása között ugyanis csak négy olyan szerepel, amelyet nő rendezett, pedig a cannes-i fesztivál egy chartában tavaly elkötelezte magát a nők és férfiak közötti egyenlőség mellett.
„Az egyenlőség iránti elköteleződést nem szabad összekeverni a válogatás kérdésével. Nem lenne méltó a fesztivál részéről csak azért beválogatni egy filmet, mert azt nő rendezte” – hangsúlyozta Thierry Frémaux, felvázolva egy szürreális rémképet.