Hartung Attila: A felelőségvállalás a központi témája a FOMO című filmnek

Forrás: MTI2019. 10. 10. 23:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A felelősségvállalás a központi témája a FOMO című filmnek, amely az áldozathibáztatás sztereotípiájára is felhívja a figyelmet – hangsúlyozta az MTI-nek Hartung Attila rendező, akinek FOMO – Megosztod, és uralkodsz című első nagyjátékfilmje csütörtöktől kerül a mozikba.

A 90 perces film történetében a 18 éves gimnazista Gergőt (Yorgos Goletsas) és barátait, azaz a Falka tagjait három dolog motiválja: a szex, a buli és hogy az ezekről készült videókat minél többen megnézzék a netes csatornájukon. Egy eldurvult házibuliban Gergő megerőszakolja Lillát (László Panna), a részegségtől magatehetetlen iskolatársát, közben az egészet videóra veszi. A felvételek felkerülnek az internetre, ezért Lilla szégyenében elszökik otthonról. A FOMO a Fear of Missing Out angol kifejezés betűiből tevődik össze, magyarul annyit jelent: félelem attól, hogy lemaradunk, vagy kimaradunk valamiből.

A film központi motívuma a felelősségvállalás, ezért a történetben nem az áldozat, hanem a bűncselekmény elkövetőjének szemszöge kap nagyobb teret – hangsúlyozta Hartung Attila rendező az MTI-nek. Kiemelte: elsősorban annak a hátterét akarta vizsgálni, hogyan lehet felelősséget vállalni egy megbocsáthatatlan cselekmény után. „A bocsánatkérés nem ok arra, hogy felmentsük az elkövetőt” – vélekedett a rendező.

Hartung Attila szerint Magyarországon az erőszakos cselekmények nagy része nem kerül napvilágra, sokszor maguk a diákok, más esetben az iskola igazgatója hallgatja el, utóbbi nem akarja, hogy az intézmény egy ilyen bűncselekmény miatt rossz színben tűnjön fel.

Hangsúlyozta: a szomorú valóságot minél realistábban akarta ábrázolni, a filmet hosszú kutatómunka előzte meg, pszichológusok közreműködésével a szereplőkkel is részletesen átbeszélték a témát. Ez nagyon érzékeny téma, a filmben sokszor megjelenik az áldozathibáztatás, és elhangzanak visszataszító szexista megjegyzések is – mondta, kiemelve: a történet nem általánosítja a youtubereket és a Z generációs kamaszokat.

A film dinamikus képi világát M. Deák Kristóf operatőrrel közösen dolgozták ki, igazi csapatmunka volt. A mozifilmes kamerát az operatőr kezelte, a telefonos kamerákkal a szereplők készítettek felvételeket, miközben M. Deák Kristóf a monitornál ülve korrigált. A film vizuális világa kapcsolódik a mostani youtuber-, online világhoz, a Z generáció ritmusához és feldolgozásmódjához – mondta.

Több amatőr szereplővel dolgoztak együtt: a főszereplők mindegyike 17-18 éves amatőr színész. A felnőtteket profi színészek alakítják, többek között Stohl András, Szávai Viktória, Vincze Gábor Péter, egy rövid jelentben feltűnik Hajduk Károly is. Ezen kívül zenészek is megjelennek a filmben, például Csepella Olivér és Konsiczky Dávid (Csaknekedkislány), utóbbi a film zeneszerzője is, valamint Henri Gonzo (Fran Palermo) és Beck Zoltán, a 30Y frontembere.

Iványi Petra producer elmondta, hogy oktatási segéd- és háttéranyag készült a filmhez, amely érinti a cyberbullying, az internetes zaklatás témáját, valamint a szexuális bűncselekményeket, a FOMO pszichológiai jelenség körüli pszichózist, és annak az offline térben bekövetkező hatásait. Elmondta azt is, három pszichológus bevonásával készült egy honlap, amely segít a tanároknak a témakör megvitatásában, de segélyhívó számok is elérhetőek a weboldalon (fearofmissingout.hu).

A FOMO a Filmteam gyártásában, a Filmalap Inkubátor Programja keretében a Filmalap 62 millió forintos gyártási támogatásával készült, magyarországi forgalmazója a Mozinet.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.