Modigliani, a pupillák nélküli portrék festője

Modigliani halálának századik évfordulójára készült A művészet templomai sorozat legújabb alkotása, melynek címe: Modigliani centenárium. A film érdekessége, hogy egy teljesen új nézőpontból mutatja be a tragikusan fiatalon elhunyt olasz avantgárd festő és szobrász, Amedeo Modigliani életét.

2020. 10. 26. 6:44
Forrás: Pannonia Entertainment
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valeria Parisi Amedeo Modigliani életét Jeanne Hébuterne emlékiratai alapján mutatja be dokumentum-játékfilmjében. Hébuterne a festő élettársa volt, aki két nappal Modigliani halála után öngyilkosságot követett el. Egy igazán szenvedélyes szerelem történetét látjuk. Az emlékiratokból kiderül, hogy mindketten óriási hatással voltak egymásra, ami nemcsak szerelmük kibontakozását hozta, hanem mindkettőjük művészi kiteljesedésében is óriási szerepet játszott.

A sorozatra jellemző, hogy nemcsak a művész pályaképét rajzolja meg, hanem arra is törekszik, hogy bemutassa, elemezze alkotásait és azt a korszakot, amelyben élt. A bécsi Albertina gyűjteményéből, a Modigliani és a Montparnasse-i kaland című tárlatból, a Livornói Városi Múzeumból, a Washingtoni Nemzeti Galériából válogattak az alkotók, de megjelennek a jelentős párizsi műgyűjtemények festményei is. A festőre jellemző kézjegy, az ovális fej, a nyújtott alak, a hosszú nyak bemutatása mellett a film feltárja azt is, milyen művészi közegben dolgozott Modigliani.

Forrás: Pannonia Entertainment

Az olasz reneszánsz közegből, Livornóból költözött Párizsba. Először az életművész született meg, és csak később a művész. Életét két nő határozta meg. Két teljesen különböző személyiség. Az angol költőnő feminista volt, a francia fiatal lány pedig művész. A film kiemeli Modigliani portréit, amelyek kortársait ábrázolják, és amelyek utalnak arra, milyen közegben alkotott és élt a művész. A kortársai közül sok szó esik Léopold Zborowski lengyel költőről is, aki nemcsak lelkesítette, hanem anyagi pártfogásába vette Modiglianit, és ő volt önálló kiállításának szervezője is, amelynek anyaga több mint harminc alkotásból, köztük több aktból állt. Már csak azért is érdekesek Modigliani aktjai, mert ezeken a műveken keresztül vívta meg csatáit a művészettörténet hagyományaival.

A film bemutatja, hogy egyik leghíresebb festményén, amelynek címe Fekvő akt kibontott hajjal Tiziano Urbinói Vénuszának újragondolását adja úgy, hogy ugyanaz a beállítás, a meztelen nő keze is ugyanott nyugszik, mint Tiziano festményén. Viszont kihívó a tekintet, túlfűtött az erotika. Mindez annyira újdonságnak számított, hogy egyrészt felkavarta a közvéleményt, másrészt még olyan botrányt is okozott, amelyből rendőrségi ügy lett.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=5q4ECvPLERY[/embed]

 

A filmben galeristák, restaurátorok és a század eleji festészettel foglalkozó művészettörténészek szakmai elemzéseik mellett személyes véleményüknek is hangot adnak. Érdekes, hogy Modigliani halála után temérdek festményét szinte azonnal hamisították úgy, hogy életében fillérekért adta el képeit.

Modigliani fiatalon halt meg, nem sokkal több mint egy évtized adatott meg neki az alkotás terén, mégis óriási erőfeszítést tett azért, hogy minél több képén ábrázolja mindazt a csodát, ahogyan ő látja a világot.

 

Mert Modigliani szemén keresztül nézni bármit is sokkal több annál, mint egy művészettörténeti kaland. Modigliani modelljei ugyanis mi vagyunk mindannyian. Az emberi lélek fájdalmát, titkos szenvedélyeit, elfojtott rajongását mutatta be. A festő szerint az arc maszk, amely elfedi a lelket. Mindez vizuálisan úgy jelenik meg, hogy kortárs művész portréi esetében pupilla nélkül festi az egyik szemüket. Ez arra utal, hogy nemcsak kifelé, hanem befelé is képes látni az ember. Vagy másként: ilyenkor ürességet ajándékozott. Modigliani művészetében ugyanis helye van az ürességnek, mert arra is rámutatott művészetével, hogy világunkban túl sok a felesleges szólam.

 

A film objektíven, de mégis érzelmesen mutat be egy olyan festőt, akinek élete tele volt küzdelemmel és szenvedéllyel.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.