– Próbálunk próbálni – szögezte le Balázs Zoltán, aki Tankred Dorst Merlin, avagy a puszta ország című darabját viszi színre együttesével. Dorst műve a világ drámairodalmának egyik leghosszabb és legösszetettebb alkotása, a kerekasztal lovagjairól sajátos humorral mesélő, rendhagyó munka. A XX. századi ember történelmi és metafizikai tapasztalatainak monumentális összegzése.

Fotó: Toldy Miklós
Európa-revü
– Egyfajta „történelmi revü”, ami Európa múltjáról, jelenéről és jövőjéről beszél. A szerző eredetileg Peter Zadek rendezőnek írta, aki a düsseldorfi halpiacon szerette volna előadatni, cirka kilenc órában. A darab világpremierje végül 1981-ben volt a düsseldorfi Schauspielhausban. A mű keletkezésének 40. évfordulóján a budapesti Goethe Intézettel és a düsseldorfi fesztivállal együttműködve tervezzük bemutatni saját változatunkat Merlin címmel. A magyar színpadokon ritkán látható dráma-eposzt a tőlünk már megszokott „minimalista monumentalizmus” jegyében fogalmazzuk színpadra, akárcsak korábbi repertoárunk hasonló komplexitást igénylő német szerzőinek műveit, Goethétől Hölderlinig – avatott be a társulatvezető, hozzáfűzve: a hazai premiert januárra tervezik.
Mindeközben a legtöbb – tudom, a jelzőt Balázs Zoltán nem szíveli – független társulat működésképtelenné vált.
– Az alternatív, az avantgárd, a progresszív és az újító jelzőkkel semmi bajom, de a független szó egy olyan megtévesztő alapokra épülő kifejezésbeli örökség, ami a „más támogatására nem szoruló” jelentést egyáltalán nem tükrözi. Strukturálisan legalábbis biztos, hogy nem, hiszen szervezeti formájukat és működésüket tekintve az úgynevezett független színházak egyáltalán nem függetlenek: erőteljes pályázati és támogatásbeli determinációk közepette kénytelenek létezni.
A Maladype függetlensége kizárólag szellemiségének és a színházról alkotott koncepciójának a lényegét jelenti, aminek köszönhetően saját alkotói utunkat járhatjuk és autonóm művészi elképzeléseinket valósíthatjuk meg – magyarázta a rendező. Kifejtette: a pandémia alatt állandó társulatot működtetni szinte lehetetlen, különösen a hozzájuk hasonló utazó együttesek esetében, mivel a világot sújtó utazási korlátozások miatt rengeteg fesztiválmeghívástól estek el. Költségvetésük kiegészítésének ezen formája hatalmas veszteséget jelent.
– Hosszabb távra most képtelenség tervezni – mondta Balázs Zoltán, aki mégis bízik abban, hogy a jövőre húszéves, számos külföldi sikerrel bíró társulat végre megtalálhatja saját játszóhelyét, ahol eredményeikhez és szakmai sikereikhez méltó módon valósíthatják meg színházi rendszerüket. E rendszer kapcsán kifejtette: koncepciózus rendezőnek vallja magát, aki hosszú évek alatt sajátította el a társulatvezetés tudását.