Köő Artúr történészt, a kötet szerkesztőjét, az MKI munkatársát 2018 januárjában kereste meg Székely Árpád gyulai festőművész, hogy van nála egy nem mindennapi fogságnapló. Mivel az utóbbi években sokkal inkább fókuszban volt a szovjet hadifogság, úgy gondolta, hogy a nyugati hadifogságról való hiányosabb ismereteinket bővítheti e napló, s elhatározta, hogy megnézi Kiss Sándor ceruzával írt, megsárgult lapjait.

– Nemcsak a tartalom buzdított a napló megszerkesztésére, kiadására, hanem maga az a tény is, hogy szerzője a fogság idejét végigfestette, s akvarelljei megmaradtak – mondta a történész, aki szerint az egész napló értékes történeti szempontból, hisz kevés magyar nyelvű emlék maradt fenn a „nyugatos” (nyugati hadifogságban lévő) honfitársainktól, és mindmáig nem készült a honvédségi alakulatok kitelepülését, a civilek és katonák kimenekülését, a nyugati hadifogságot átfogóan feldolgozó monográfia. Kiss Sándor – aki alkalmazott grafikusként a Stéberl-féle Gyulai kolbász címkéjét tervezte – 1944 végétől kezdte elbeszélni az eseményeket, legérdekesebb részében a hadifogolytábor lakóinak mindennapjait, megpróbáltatásait és hangulatát írja le.

– Jól látható a kontraszt a szovjet és a nyugati hadifogság között, bár Kiss Sándornak szerencséje volt. A francia hadifogolytáborok ugyanis kegyetlenségükről, embertelenségükről váltak hírhedtté, ahonnan honfitársaink a francia légióba menekültek. A franciák sokszor a hadifoglyokon akarták megbosszulni a világháborús veszteségeiket, ezért állatias módon bántak velük. Az amerikai, angol táborok ezekhez képest áldásosak voltak. Háromszázezer katonánk került nyugati hadifogságba, közülük százezren az emigrációt választották és sosem tértek haza – mondta a történész.

Német és osztrák területen többtucatnyi helyen voltak magyar hadifoglyok, például Pockingban, Linzben és Welsben. De Dániában, a Fanö-szigeten, s Belgium területén, Antwerpenben, Namurban és Ostendében is tartottak fogva magyarokat – tette hozzá Babucs Zoltán hadtörténész, a bevezető tanulmány szerzője.