– Kivételesen kezdjük a jelennel s a szomorúsággal. Köztudottan régre nyúló, jó kapcsolatot ápoltak Jankovics Marcellel…
– Ha az ember végigtekint az életén, akkor látja, hogy nincsenek véletlenek. Predestináció van. Az ember kapcsolatainak sorsa előre megírt. És ezt nem csupán azért mondom, mert protestáns nevelésben részesültem és mert református vagyok. Már 1960-ban tudtam Jankovics Marcellről, amikor Nyíregyházán töltöttem sorkatonai szolgálatomat. A megbízhatatlan elemek gyűjtőhelyén. Fegyvert nem foghattunk, hadtápmunkát kellett ellátnunk. Wekerle Sándor unokájától, Biedermann Dénestől hallottam róla. Néhány évvel később pedig, amikor a kecskeméti műtermet szerveztem, már segített, szakembereket ajánlott. A nálunk tanult legtehetségesebb animátoroknak pedig megengedte, hogy az akkor készülő János vitéz főcímén dolgozzanak. Újabb néhány évvel később együtt készítettük a Magyar népmesék sorozatot.

Fotó: Teknős Miklós
– Amely, mint jelképeket kutató, magyarázó szerzőnek, biztos közel állt a szívéhez.
– A népmesei sorozat az én ötletem volt, addig Marcell nem igazán érdeklődött a népművészet iránt. Később azonban már ő ajánlotta, hogy a Malonyay Dezső-féle népművészeti gyűjtésekben szereplő díszítőművészeti elemeket használjuk fel, képzőművészeti jelekké alakítva. A Magyar népmesék szövegében szintén eredeti, az Akadémia őrizte gyűjtésekre támaszkodtunk.
– Ennek dacára mégis nemzetközileg közérthető filmsorozatot alkottak. Vajon hogyan?
– Mivel a népmesék archetipikusak, ezért világszerte megtalálhatók sajátos változataik.
A Magyar népmesék eddig több mint 134 millió megtekintést produkált a világhálón, 170 országból. A hozzászólók sokan írják, hogy náluk is létezik hasonló történet.
Marcellel azonban más sikeres produkciókban is együttműködtünk. Amikor a Fehérlófiára többen azt mondták: nem sikeres, mert „csak” 500 ezer nézője volt, míg a János vitéznek másfél millió, akkor vittem el hozzá a Mondák a magyar történelemből irodalmi forgatókönyveit, amelyek kihúzták a mélabúból. Legutóbb pedig természetesen őt kértem fel rendezőnek, amikor elnyertük a Toldi-sorozat megvalósítására kiírt pályázatot. Mivel nagyon részletesen elkészítette a képes forgatókönyvet, így az ő szellemében tudjuk befejezni az egész estés változatot is.