– Kezdjük azzal, hogy pontosan milyen feladatokat lát el műszaki igazgatóként?
– A színpaddal kapcsolatos összes műszaki munka hozzám tartozik: a színpadgépészet, a hang- és fénytechnika, a díszlet, a jelmez, a kellék és a fodrászat is. Mindez körülbelül száz főből álló csapat koordinálását jelenti.
– Mindemellett olyan produkciók világítástervezője, technikai vezetője, mint például a Rómeó és Júlia, A szépség és a szörnyeteg, az Elisabeth, a Mozart, a Budapesti újévi koncert és az októberben bemutatott A mosoly országa. Beavatna, hogy a fényekkel milyen hatások érhetők el?
– Mielőtt műszaki igazgató lettem, világítástervezéssel foglalkoztam, s előfordul, hogy némelyik előadás és gálaest világítását még most is én tervezem.
A látványvilágot, színpadképet illetően a LED-falas, vetítéses megoldásokban vagyok otthon, s ezeknek a térben való elhelyezésében.

Úgy gondolom, hogy a jelmezekre és a díszletekre a világítás teszi fel a koronát, ugyanis bármilyen irányba el tudja vinni ezek hangulatát. Így a színpadkép változtatása nélkül az Antarktiszon, egy kocsmában, egy varázsló alkimista barlangjában vagy akár a sivatagban érezhetjük magunkat.
– A Dubaji Világkiállítás Operetta – Greetings from Hungary című gálaestje is bizonyítja mindezt. Hogyan állt össze a műsor színpadtechnikai, vizuális része?
– A gálaműsorban elhangzó húsz dalhoz háttérvetítéseket találtam ki, melyeknek kettős szerepük volt: az egyik, hogy illeszkedjen a dalok hangulatához, ezáltal erősítve az összhatást. A másik, hogy
a százötven négyzetméteres LED-falon megmutassuk hazánk ikonikus helyszíneit, többek között a Parlamentet, a Hősök terét, a Lánchidat, a Halászbástyát, a Balatont, a Hortobágyot, valamint a Budapesti Operettszínház nézőterét és épületét is.

Természetesen egyeztettem az ötleteimet Vincze Balázs rendezővel, a videóanimációkat pedig a koncepció alapján Madarász János készítette.
– A közönség hogyan fogadta a gálaelőadást?
– Sokan nézték meg a műsorunkat a világ számos országából. Nagyon tetszett a közönségnek az előadás, úgy vélem, hogy maradandó élményt adtunk nekik. A világkiállításon számos döbbenetes látványelem volt – nos, mi sem vallottunk szégyent.

– Hogyan lát neki a tervezésnek?
– Amikor nemzetközi turnéra vagy gálaműsorra készülünk, háromdimenziós számítógépes terveket is készítek az építendő színpadokhoz. Abban is szereztem tapasztalatot, hogy egy teljesen üres térre vagy például egy futballstadionba hogyan kell színházi előadást létrehozni. Munkáim során a kor elterjedt megoldásain túlmutató gépészeti és vetítési hatásokat használok.
A Miss Saigon című musical szabadtéri előadásain volt lehetőségem két repülő helikoptert üzemeltetni, melyek közül az egyik, viszonylag ritka módon, az előadás közben zenére szállt fel a díszletből. Elképesztően modern technikákkal dolgozunk, minden számítógépes programozással működik, gombnyomásra.