időjárás 36°C Pál, Péter 2022. június 29.
logo
Új formák és hagyományok a debreceni Csokonai Színház 2022/23-as évadában

Élő színház a ma emberének

Magyar Nemzet
2022.05.25. 20:22 2022.05.26. 22:05
Élő színház a ma emberének

Meghirdette 2022/23-as évadát a debreceni Csokonai Színház. A társulat tizenhét premiert, köztük öt ősbemutatót visz színre a következő évadban. A műfaji skálát tekintve opera, nagyoperett, klasszikus dráma, zenés hommage, vidám sirató, koncertszínházi előadás és osztálytermi színházi nevelési előadás egyaránt szerepel a repertoárban.

A következő évadot Debrecen új színházépületében, az 5,9 milliárd forintos beruházással megvalósult Csokonai Fórumban kezdi a társulat, majd előreláthatólag tavasszal, a csaknem hároméves rekonstrukciót követően adják át a történelmi épületet is. A Csokonai Fórum 9000 négyzetméteres terében három multifunkcionális, akadálymentesített színházi tér, a Latinovits Zoltán terem, a Kóti Árpád terem és a színházi produkciók befogadására is alkalmas Aszimmetria étterem várja a közönséget. 

– Nemcsak egy társulat, de Debrecen, sőt az egész magyar kultúra történetében történelmi jelentőségű, ritka együttállás, hogy egyetlen évadban két új színházi tér nyílik meg vagy nyílik újra – mondta Puskás István kultúráért felelős alpolgármester az évadbeharangozó tájékoztatón. – Mindezt csak fokozza, hogy 2023 tavaszán a Csokonai Színház és az egész debreceni színházi élet fontos szereplője lesz a Színházi Olimpiának – tette hozzá. 

Gemza Péter igazgató először az elmúlt két évről beszélt, amelyek sok nehézséget és kihívást hoztak a társulatnak is. Kiemelte, hogy nagyon büszke a helytállásukra, alkalmazkodóképességükre és kitartásukra. A direktor beszélt arról a szervezeti építkezésről, amelynek keretében Ács Jánost bízta meg a debreceni operajátszás újragondolásával és Ilja Bocsarnikovsz rendezőt a Csokonai Színház művészeti vezetésével. Véleménye szerint a két szakemberrel való közös munka garanciát jelent a dimenzióváltásra. Elmondta, hogy a közeljövőben elindul Debrecenben a professzionális angol nyelvű színjátszás, és nagyobb hangsúlyt helyez a Csokonai Színház az előadások angol nyelvű feliratozására.

A következő évad új bemutatóinak sorát a Latinovits Zoltán teremben Szabó Magda önéletrajzi ihletésű utolsó regénye, a Für Elise színpadi adaptációja nyitja Ráckevei Anna rendezésében. A fiatal Szabó Magda szerepét Hajdu Imelda, az idősebbet Varga Klári játssza. Egy jelentéktelennek tűnő esemény egy egész város életét megváltoztatja Mihail Sebastian Névtelen csillag című romantikus komédiájában, amelyet szeptemberben Ilja Bocsarnikovsz művészeti vezető állít színpadra. Az évad harmadik bemutatóját, a kortárs német szerző, Ulrich Hub Nyolckor a bárkán című nagy sikerű drámáját koncertszínházi előadásként dolgozza fel a Csokonai Színház és a Bábel Kultúripari Kisüzem koprodukciója. Az ifjúsági előadások sorát a nagy klasszikus, a Lúdas Matyi gazdagítja Halasi Dániel rendezésében, Pálóczi Bencével a címszerepben. Az év utolsó nagyszínpadi bemutatóját szerethető karakterei és szívhez szóló melódiái tették a magyar operettirodalom egyik legsikeresebb darabjává. Szirmai Albert Mágnás Miska című nagyoperettjét Gemza Péter jegyzi rendezőként. 

Gemza Péter színházigazgató. Fotó: Máthé András

Először a járványhelyzet, majd a Csokonai Színház rekonstrukciója miatti játszóhelyhiány akadályozta meg, hogy a két éve elkészült Dürrenmatt-produkciót, Az öreg hölgy látogatását láthassa a közönség. A címszerepet játszó Kubik Anna és a társulat számára igazi ünnep lesz, ha  januárban bemutathatják a Keszég László rendezésében készült szatirikus tanmesét. Az évad első operája februárban Wolfgang Amadeus Mozart Idomeneo című háromfelvonásosa lesz. A trójai háborúból megtörten hazatérő király és a krétai nép története 2005 után Boross Martin rendezésében talál vissza a debreceni operaszínpadra. Szintén februárban mutatják be az angolszász színpadok örök slágerét, Michael Frayn Függöny fel! című vígjátékát, amely a Játék a kastélyban után ismét a „színház a színházban” eszközével dolgozik.

Kétszázötven éve született a debreceni színház névadója. A jubileum kapcsán a Debreceni Egyetem Csokonai-kutatója, Debreczeni Attila bevonásával Enyedi Éva ír zenés hommage-t, amelyet Keszég László állít színpadra.

A Kóti Árpád teremben a következő évad első stúdióbemutatója szeptemberben lesz. Néhány mindenre elszánt színész lantot ragadott, hogy megelevenítse a legendát, Arany Toldiját. A számos hangszerre és énekhangra komponált zenés ifjúsági előadás filmváltozata 2021 tavaszán már elkészült, most élőben is várják a diákokat. Először a DESZKA Fesztivál közönsége láthatja szeptemberben Visky András A test történetei című identitásdrámáját. A darab nők valós történeteire épül és különböző településekhez kötődik: Budapest, Kolozsvár, Kalkutta, Róma, a XVII. századtól a XXI. századig. A történeteket a szerző fia, Visky Andrej állítja színpadra. Októberben Oláh Zsuzsa és Majzik Edit indul groteszk utazásra Pierre Notte komédiájában, amely Debrecenben a Gyászúton − vidám sirató két hölgyre, egy zongorára címet kapta. A darab rendezője Szabó K. István. A shakespeare-i remekmű parodisztikus kifordítását, a tűpontos közéleti látleletet, Eugène Ionesco Macbettjét novemberben állítja színpadra az orosz rendező, Alekszej Zolotovickij.  

Petőfi Sándor és Madách Imre születésének 200. évfordulóján a #petőfikétszáz és a#madáchkétszáz című, Vadász Krisztina rendezésében készülő ősbemutatókkal ünnepel a színház az Aszimmetria étteremben. 

Már a felújított Csokonai Színház ad otthont a Gemza Péter rendezte Aidának. A Verdi-operát Ács János dirigálja. Shakespeare legforrongóbb, szenvedélyes és élettel teli komédiáját, a Szentivánéji álmot az évad zárásaként láthatja majd a közönség 2023 áprilisában. A CSIP programja egy újabb osztálytermi színházi nevelési előadással bővül: a Sárkányszem, amelyet nyáron ír Hajós Zsuzsa, az általános iskolák 2. és 3. osztályosainak szól majd. A rendező Bethlenfalvy Ádám. 

A következő évad programjának kialakításáról a művészeti vezetői posztot örömmel vállaló Ilja Bocsarnikovsz azt mondta: – A színházi stilisztika sokféleségének kialakításához a színházi hagyományt vesszük alapul, folyamatosan adagolva a kísérletező jelleget. Ezt úgy tudnám megfogalmazni, mint másfajta színház. A kísérletezés nem furcsának tűnő, őrült előadásokat jelent, amelyekben a furcsaság és a kortárs jelleg a fő cél. A kísérletezés laboratóriumot jelent, a mai hangnem kutatását. A kortárs egyenlő a maival – összegezte a művészeti vezető.


Borítókép: Az évadbejelentő résztvevői (Fotó: Máthé András)