Az intézményvezető ugyan fontosnak tartja azokat az elgondolásokat, amelyek a pályázat során megjelentek, de egyetértve Csák János miniszter úrral, úgy véli, hogy más szempontokra is tekintettel kell lenni. – Nem ismerem a pályázatokat – szögezte le Ókovács Szilveszter. – Azt tudom csak, amit a pályázók kommunikáltak belőlük meg ami a sajtóban megjelent – fogalmazott, majd hozzátette:
Aki el akar indulni egy ilyen sikeresnek is mondható 12 év után, annak egyfelől bírálatokra kell építenie a programját. Ez a helyzetből adódik. Nem mondhatja az aspiráns, hogy mindent ugyanúgy kell csinálni, ahogy eddig. Viszont, ami ezen túl van, az… Hát… A rózsaszín köd. Ki nem próbált, a valós gazdasági vagy akár művészi potenciál helyzetéhez nem igazodó elképzelés. Ezért is próbáltam rámutatni arra a saját pályázatomban, hogy rendkívüli jelentősége van annak, hogy tudjuk, álmainkból mit lehet valóra váltani.
S hogy felmérhessük, milyen viszonyok között kell helytállnia a magyar operaháznak, Ókovács Szilveszter röviden vázolta a mi intézményünkhöz sok szempontból hasonló párizsi operaház helyzetét. Nekik is van belvárosi palotájuk, modern játszóhelyük, mint nálunk az Erkel Színház, kísérleti célokat is szolgáló épületük, mint nálunk az Eiffel Műhelyház és így tovább. Csakhogy a párizsi opera költségvetése hat-hétszerese a hazai költségvetésnek. És ők sem tartoznak a világ legjobb intézményei közé. – Ráadásul – tette hozzá a főigazgató – nemcsak az határozza meg a minőséget, hogy hány világsztár énekel nálunk, hanem ezer más kérdés is. Leginkább az, hogy mi a filozófiája az Operaház működésének.
Egy szem magyarországi intézményként nekünk a magyar énekeseket, magyar karmestereket, magyar muzsikusokat kell előnyhöz juttatni. Nem úgy, mint mondjuk Grazban vagy Bécsben, ahol nemzetközi szereposztás van. Szerintem ez akkor sem lenne jó, ha lenne rá pénzünk. Mert ez az egyetlen olyan hely, ahol egy magyar énekes a karrierje csúcsát elképzelheti, és egész iskolarendszerünket, zenei képzési struktúráink értékeit megkérdőjelezzük, ha itt magyarok helyett kiváló torkú moldáv vagy olasz énekeseket foglalkoztatnánk. Ez mit üzenne? Nem lehet olyan módon középpontba helyezni a minőséget, hogy az ne legyen része a nemzeti kultúrának és a nemzeti kultúrát hordozó intézményrendszernek. Ezt nem lehet megcsinálni!
