A nemzetközi színészgárdával – többek között Fanny Ardant, John Cleese, Mickey Rourke, Joaquim de Almeida közreműködésével – készült The Palace (A palota) 1999 szilveszterén játszódik a svájci Gstaad Palace nevű luxushotelben, és az ide érkező, dúsgazdag vendégek, valamint az igényeik kielégítésére vállalkozó személyzet interakcióit mutatja be.
A kritikusok többsége nem volt elragadtatva a százperces alkotástól. Rámutattak, hogy
bár abszurd fekete komédiaként harangozták be, egyáltalán nem vicces, üzenetét tekintve pedig nem tudja meghaladni azokat a – közhelyszámba menő – megállapításokat, mint hogy a gazdagok dekadensek,
és a vagyonosak, valamint a kiszolgálóik között jókora szakadék tátong.
Több recenzens értetlenségét fejezte ki amiatt, hogy a The Palace-t ugyanaz a rendező jegyzi, aki pályafutása során korábban olyan alkotásokkal jelentkezett, mint a Rosemary gyermeke (1968), a Kínai negyed (1974), vagy akár a Szellemíró (2010).
Mások határozottabban fogalmaznak: „Ez a legrosszabb film, amihez Polanski valaha a nevét adta”, szögezi le az Euronews kritikusa. A The Independent pedig a The Times kritikáját idézi, amely megállapítja: a film feltűnően rossz, csak egy veterán rendező bosszújaként értelmezhető, aki az iparág – a mainstream filmipar – ellen tör, amelyből lényegében kiközösítették.
A 90. életévét augusztusban betöltött Polanski nem vett részt a vetítésen, ugyanis azzal azt kockáztatta volna, hogy Olaszország kiadja az Amerikai Egyesült Államoknak. Ott ugyanis még mindig életben vannak a vádak, amelyeket azért hoztak fel ellene, mert jogellenes szexuális kapcsolatot létesített egy kiskorú lánnyal.
(A rendező a hetvenes évek végén ugyan bűnösnek vallotta magát az ügyben, ám hogy elkerülje az ítélethozatalt, Franciaországba menekült. Jelenleg Svájcban él francia–lengyel kettős állampolgárként.)
Jelenet Roman Polanski The Palace című filmjéből
A film velencei vetítése – csakúgy, mint Polanski legutóbbi filmje, a Tiszt és kém: A Dreyfus-ügy (2019) bemutatása – ismét ráirányította a figyelmet a rendező múltjára. Vélhetően ennek tudható be, hogy – amint azt Luca Barbareschi, a film producere Velencében a Reutersnek elmondta –
az Egyesült Államokban, Angliában és Franciaországban nem sikerült eladni a mintegy 18 millió dolláros költségvetésből készült The Palace forgalmazási jogait. Európa több országában viszont láthatja a közönség,
így valószínűleg Magyarországon is. Az olaszországi premier dátuma már meg is van: szeptember 28.