A brazil hiedelemvilágban létezik egy olyan erő, amely mitikus entitás formájában mutatkozik meg az ég és a föld között, a dzsungelben, a sziklákon, az édes és a sós vizekben, a dűnéken és a növényekben – és ahol jelen van, szent hellyé varázsolja a saját környezetét.
Ezt a mitikus entitást nevezik néven az encantado szóval, és ez a szó a címe a Budapestre érkező brazil sztárkoreográfus, Lia Rodrigues rendezésének is.
A Trafó színpadán megjelenő táncosok jelmeze, egész lénye autentikus hatást áraszt majd – amit csak fokozni fog az a zene, amelyre a koreográfiát előadják a vendégművészek.
A Bűvölet (Encantado) című előadást ugyanis egy kicsiny brazil régió, a Mbyá Guaraní nevű indián nép által lakott terület, Tenondé Porã dalai tartják mozgásban, ezeket a dalokat pedig egy olyan tüntetésen rögzítették, amelyet 2021 augusztusában tartottak Brazíliában az őslakos indiánok, akik ezzel a közös fellépéssel a komoly veszélynek kitett ősi földjeik jogainak elismeréséért énekeltek és játszottak.
Az előadás drámai hatása tehát egyszerre táplálkozik annak a tüntetésnek a kései dokumentálásából, de a mitikus erők szabadjára engedéséből is, amelyek dolga az lehet, hogy ne vegyenek tudomást a halál létezéséről, s mágikus, gyógyító erőt sugározzanak szét maguk körül.
Szimbolikus erővel lépve fel a földi életet fenyegető ragadozó tevékenységek ellen, amelyek – az erdők, a folyók és a tengere pusztítása árán – az encantados létezésére is hatással vannak.
A Rio de Janeiróban élő koreográfus, Lia Rodrigues neve – aki egyszersmind a franciaországi CENTQUATRE társművésze is – mára fogalommá nőtte ki magát a kortárstánc kedvelőinek körében. Így nem mindennapi szellemi élménynek ígérkezik, hogy május 30-án és 31-én Bűvölet című előadásával zárja az idei színházi évadát a Trafó.