Több mint kétszáz dizájntárgy és műalkotás
– A magyar és regionális dizájn legkiválóbb alkotásait, a dizájn mindennapokban betöltött szerepét hangsúlyozza az idei kiállítás, amelyen több mint kétszáz dizájntárgy és műalkotás látható – hangsúlyozta Jakab Zsófia, a kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszeri biztos, a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) vezérigazgatója a megnyitón. Jakab Zsófia szerint ez egyfajta ünnep, a kreatívipar ünnepe, amely az alkotók, formatervezők és a különféle szakmai szereplők nélkül nem jöhetett volna létre. – A korábban Red Dot díjat nyert program az elmúlt években több ezer érdeklődőt vonzott, idén egy építészeti örökségként ismert, nagy múltú helyszínen várja a látogatókat – mondta az MDDÜ vezérigazgatója.
A cél az volt, hogy idén is izgalmasan mutassák be a száznál is több alkotót és művészt, akiktől csaknem 300 tárgyat állítanak ki.
A látogatók használati tárgyakkal, bútorokkal és művészeti alkotásokkal egyaránt találkozhatnak. Az idei kiállításra is érkeztek alkotások az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből, a magyar alkotók mellett Hollandia, Szlovákia, Lengyelország, Csehország, Ukrajna és Ausztria tervezőinek munkái szerepelnek a kiállításban – tette hozzá Jakab Zsófia.
Az MDDÜ vezérigazgatójának ismertetése szerint a kiállításban elismert művészek, zenészek és alkotók tartanak tárlatvezetéseket, és a korábbi évekhez hasonlóan a nemzetközi szaksajtó kiemelkedő szereplői is ellátogatnak a kiállításra, amely hozzájárul az országimázs építéséhez. Jakab Zsófia kiemelte, hogy az MDDÜ-nek fontos célja az oktatással való együttműködés, így a 360 Design Budapest az oktatás és a szakmai fejlődés támogatásához is hozzájárul.
Diákoknak is szerveznek tárlatvezetéseket egyetemekkel, szakiskolákkal, szakképzési centrumokkal együttműködve, de lesznek olyan programok, amelyen az alkotókkal lehet megismerkedni.
„Összedrótozni” a magyar tudatipart és kreatívipart
Demeter Szilárd, a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ (MNMKK) elnöke szerint oda kell figyelni a tárgyi környezetre, amely a globalizáció miatt uniformizálódott. Hangsúlyozta, hogy az MDDÜ-vel közösen gondolkodnak azon, hogyan tudják „összedrótozni” a magyar tudatipart és a magyar kreatívipart, ami azért fontos, hogy ha pár ezer év múlva
a késői utódok meg akarják ítélni, hogy kik voltunk mi, akkor olyan hiteles tárgyaink legyenek, amelyek valóban el tudják mesélni, hogy mit gondoltunk a világról.
Bonta Gáspár, a kiállítás kurátora elmondta, hogy az idei tárlaton mindennapi használati tárgyak is láthatók, az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből egyebek mellett Gorka Lívia, Mikó Sándor és Engelsz József alkotásaival találkozhat a közönség.
A kiállítás koncepciója a szecesszió és az art deco hagyományainak kortárs újraértelmezésén alapul, és a magyar identitás erősítését, valamint a hazai alkotók ismertségének és elismertségének növelését tűzte ki célul
– hangsúlyozta a kurátor. Bonta Gáspár ismertetése szerint a tárlat a magyar kreativitás mellett a fenntarthatóság jegyében az új, környezetbarát anyagok használatára, valamint az időtálló technikák újragondolására is fókuszál.
Nagy múltú helyszín
– A kiállításnak helyet adó Nyugati pályaudvar impozáns tere történelmi helyszínként szimbolikusan is összekapcsolja a keleti és nyugati világot, teret adva a hazai és nemzetközi dizájnszíntér találkozásának és kölcsönhatásának – mondta, hozzátéve: emellett a 360 Design Budapest installációja a helyszín indusztriális karakterére és rekonstrukciójára is reflektál,
a látogatók 360 fokban körbejárva ismerhetik meg a magyar és nemzetközi tárgykultúra legkiemelkedőbb alkotásait.
A Budapest Design Week több mint 100 helyszínen élményalapú, kreatív programokkal, időszaki kiállításokkal, workshopokkal és tárlatvezetésekkel várja vasárnapig a kreatívipar iránt érdeklődő közönséget.