– Titokzatos hely, sokan mondják, ha a Gellért-hegyi barlangrendszer mesélni tudna…
– A Magyar Honvédség Légi Vezetési és Irányítási Központja, a Szikla most is a katonai hírszerzéshez tartozik. Soha nem gondoltam, hogy ilyen védett helyen dolgozom majd, pedig 2000-ig a magyar légtérben közlekedő gépeket innen irányítottuk. Mind a polgári, mind a katonai felügyelet munkatársai itt dolgoztak: az országos légvédelem honi vadászrepülő, légvédelmi tüzérség és a légoltalom koordinációját a Gellért-hegy gyomrából vezérelték, magát az irányítást pedig Veszprémből. Ez a Gellért-hegyi helyszín nem keverendő össze az innen nem messze lévő Sziklakórházzal.
A Szikla titka
– Mi lehet az oka, hogy még most is kevés az információ az internetes keresőkben az objektumról?
– Pár évvel ezelőtt ez még szigorúan titkos hely volt. Mára azonban az épület meglehetősen lepusztult, és a pincerendszer sincs jobb állapotban. A Szikla kezdetben egy kétemeletes épületből és a hozzá kapcsolódó bunkerrendszerből állt, később a hajdani Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) még egy emeletet húzott a házra. A hegy belsejében található sokszintes bunkerrendszert a két világháború között alakították ki, a honvédség most is használja. A légvédelmi tüzérség távozásával 1975-től az irányítók a mínusz második szintre kerültek, a harmadikra pedig technikai eszközöket telepítettek. Hogy legalul mi volt, nem tudtuk. Voltak előttünk is lezárt helyek, katonák vigyáztak ránk. Akkor kerültem az LRI-hez, amikor a kollégák már feljöttek magából a Sziklából.

– Egy barlang mélye is lehet izgalmas, de soha nem vonzotta a repülés?
– Dehogynem. Szüleim a szocializmus idején hallani sem akartak arról, hogy katonai pilóta legyek. Így egy lehetőségem maradt: a nyíregyházi főiskola. Noha apám ott vizsgáztatott, kétszer sem vettek fel, mivel nem értem el a minimális pontszámot. Apám számára a protekció ismeretlen volt, ám egyre jobban kezdett érdekelni a repülésirányítás. Így esett a választásom a győri műszaki főiskola légiforgalmi irányító szakára, ahol 1992-ben diplomáztam. Előtte pedig szakmai gyakorlatra már a Sziklába jártam mint irányító asszisztens.