A Vörös csillagok kiállítást Karády Béla emlékének ajánlják, annak a férfinak, aki szembe mert nézni önmagával, és ezáltal lehetővé tette a múlt megismerését. Karády 1949-től, 27 évesen a Fővárosi Népszórakoztató Intézmények, a Főni művészeti vezetője és hat színház műsorának irányítója lett. A kommunista igazgatók, Major Tamás, Hont Ferenc és Gáspár Margit felosztották egymás között a színházakat – a varieték kivételével.
Molnár Dániel színháztörténész, a kiállítás kurátora hét évvel ezelőtt a doktori disszertációjához kezdte el kutatni a Rákosi-korszakban lenézett szórakoztatóipart. A téma kapcsán jutott el Karády Bélához, aki szívesen mesélt a Népművelési Minisztériumnak „nem kellő” színházakról. Az ötvenes évekre a politikai kontroll, az állandó harc a fiktív ellenségek ellen és az önmagát szajkózó kormányzati propaganda volt jellemző. A kiállítás fotókon és emlékeken keresztül mutatja be az előadásokat, illetve a favorizált és a letiltott színésznők, revüsztárok karrierjét a korszakban.
A műsorokat régi, bevált szakemberek készítették, például Fényes Szabolcs zeneszerző és Vogel Eric díszlet- és jelmeztervező. Szabolcs Ernő nevére ma már senki sem emlékszik, pedig a két világháború között az egyik legismertebb operettrendező volt. Ambivalens feladat hárult rájuk: miközben szórakoztatták a nézőket, egyidejűleg a szocialista propagandát is „le kellett nyomni a torkukon”.
De sem a cirkuszt, sem a varietét, sem a revüt nem volt könnyű ideológiával megtölteni. A szocialista realista szerepekben az új ideál a pozitív főhős lett, nem a revüsztár. A közönséget viszont nem nagyon érdekelte – például a Jó reggelt, Budapest! című darabban – a reakciós kulák fia, aki gyapotot lopott a soroksári téeszcséből. Az előadást a hagyományos, erotikus show-műsoroktól idegen történettel és elemmel tűzdelték tele. A darabba még egy gyermekotthon is bekerült hatfős gyermekkórussal – olyan műfajba, ahol korábban pucér nők léptek fel.

Fotó: Teknős Miklós
A kor sztárjai, Karády Katalin és Déry Sári teljesen másféle ideált testesítettek meg, mint a „zenés táncos vidám játék” főhősei, emiatt megpróbálták ellehetetleníteni őket. Ez idő tájt kezdte karrierjét Klapka György és Galambos Erzsi, mindketten táncosként, Szenes Iván és Romhányi József pedig szövegíróként.




















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!