A magyar társadalom szerkezeteinek teljes megváltozása – ha tudja is, kevéssé tartja ezt számon a jelen – a hatvanas évek legelején hanyatlott utolsó szakaszába. Míg ezeket a köteteket lapozgatom, az is elgondolkoztat, hogy a korabeli irodalom és film hogyan észlelte ezt. Viták és botrányok voltak. A művészi dolgozatok sora – de mennyi meg mennyi! – évekkel utóbb indult meg, ám egy-két kivételtől eltekintve nem emlékszem olyan megrázó „közvetlen” beszámolóra, mint amilyen Für Lajosnak az 1960 nyarán történt hazalátogatásáról szóló – igaz, csak 2013-ban publikált –, a gazdájukat és céljukat veszített paraszti szerszámok végítéletes látványáról az istállóban, az ólban, a színben, az udvaron, a lélekben. Ha a kertben ásogatva olykor találok egy-egy papírvékonyra rozsdált patkót, cigány kovács kalapálta boronafogat, szív alakúra kopott kapát, földdel tömött répadaráló törött tölcsérét, ki tudja, városi emberként miért, soha ott nem hagyom. A pusztulás mint közvetlen létélmény keveseknél fogalmazódott meg hatvan évvel ezelőtt, s nemcsak a pusztulás, hanem az életnek az a televényes ősisége is, amely találkozik a modern időkkel. Emlékezzünk a Cigányokra Sára Sándortól (1962), vagy ott van Huszárik Elégiája (1965), Csoóritól a Tudósítás a toronyból (1963). De én ideveszem – ha helyem volna, szívesen meg is indokolnám, hogy miért – Bacsó Fejlövését (1968), Gaáltól a Sodrásban-t (1963), Rényitől a Legenda a vonaton-t (1962) és Gyarmathy Lívia moziját, az Ismeri a szandi mandit? címűt (1969).