A szovjet Vlagyimir Iljics Lenin atomerőműben 1986. április 26-án történt meg a legnagyobb ember által okozott atomkatasztrófa. A személyzet egy teszt lefuttatása során kikapcsolta a reaktor vészhűtési rendszerét, ami a 4-es reaktorblokkból robbanást váltott ki. Azonban a korabeli szovjet kommunista propagandagépezet tette a dolgát: 36 órán át nem ürítették ki a várost, és tájékoztatást sem adtak ki az életveszélyről. Az ott élők a sugárzást bemérő svédektől értesültek a helyzet komolyságáról. Az ötrészes minisorozatban e tragédia részleteibe és következményeibe nyerhetünk bepillantást: láthatunk önfeláldozást, sok-sok szenvedést, a tudomány és a korabeli eszmék összecsapását.
Craig Mazin forgatókönyvíró, akinek korábban olyan „fajsúlyos” filmeket köszönhetünk, mint a Másnaposok 2–3. vagy a Horrorra akadva 3–4., gyakorlatilag minden fellelhető forrást megnézett a katasztrófáról: tudományos folyóiratokat, kormányzati riportokat és szovjet tudósok feljegyzéseit, dokumentumfilmeket és történészek tanulmányait, illetve felhasználta a Nobel-díjas belorusz író-oknyomozó újságíró, Szvetlana Alekszijevics Csernobili ima című dokumentumregényét is. Két és fél évig kutatta a témát, mielőtt 2016-ban elkezdte az írást. A David Bowie utolsó, Lazarus című, víziószerű klipjét is dirigáló Johan Renck rendező az HBO korábbi hagyományaihoz hűen fantasztikus atmoszférát teremtett: félelmetesen ismerős a szocialista miliő: minden a helyén van a modern íróasztaloktól a vodkásüvegen át az utolsó fali csempéig. Az alkotók törekedtek a hitelességre: a második részben lévő helikopterlezuhanást például archív felvételek alapján, kockáról kockára úgy csinálták meg, ahogyan a valóságban történt. A zseniális Valerij Legaszov professzor
(Jared Harris) és a józan politikus Borisz Scserbina (Stellan Skarsgård) párosa nagyszerűen működik, a színészek kitesznek magukért. A valóságban a professzort egész kutatócsapat támogatta az igazság kiderítésében, őket egyetlen fiktív karakterbe, Ulana Homjuk (Emily Watson) figurájába gyúrták össze.