– Mit gondol, amikor azt hallja, hogy nem a ruha teszi az embert?
– A ruhának igenis nagy szerepe van. Iskolában kellene oktatni, hogy kinek mi áll jól, mert fontos a megjelenés. A Théba Művészeti Akadémián három évig tanítottam jelmeztervezést. Az OKJ-s képzés után a diákok nem lettek tervezők, de megismerték a korokat, stílusokat, és kiélhették a kreativitásukat. Nagyon sok tanítványom volt, közülük az egyik régész akart lenni, de ruhakölcsönzőt nyitott. A legszebb lányt, aki Sisire hasonlított, mindig elhívtam fellépésekre, mert királynői tartással hordta a ruhákat. Ő óvónő lett. A diákok első feladta az volt, hogy különböző alkalmakra nekem kellett ruhákat tervezniük, melyekben jól éreztem magam. Elég bonyolult alkat vagyok, fel kellett kötni a gatyájukat. De megoldották.
– Mit szeret viselni?
– Puha, lágy esésű, kellemes tapintású anyagokat. Nem veszek fel szoros ruhákat, sokáig farmert se hordtam, mert zavart, hogy durva vászonból van. Mivel már sok elasztán, rugalmas szál van benne, nemrég megvettem életem első farmernadrágját.
– Nagykanizsán töltötte a gyerekkorát. Ott látott először színházi előadást?
– Igen, de nem színházban. A családunk az egyházközség házában lakott, a fölső emeleten egy nagypolgári lakásban. Az udvaron volt egy szabadtéri színpad, amelyet gyerekként mi csak dombnak hívtunk. Nyolcéves lehettem, amikor a kaposvári színház ott lépett fel. Anyukámmal a kisszobaablakban könyököltünk, és onnan néztük végig az operettet. Vári Éva volt a szubrett, akivel később rengeteget dolgoztunk együtt. Az előadás előtt egy évvel a szőnyegporolónál mi már játszottunk „színházasdit”. Persze én voltam a rendező. Az egyik „előadásra” a szomszéd néni rózsaszín kreppből gyönyörű barokk ruhát varrt a lányának. Rettenetesen irigyeltük. Ezzel a lánnyal 35 évvel ezelőtt beszélgettünk utoljára, most a napokban ismét találkozunk.
– Az Iparművészeti Főiskolán belsőépítészként diplomázott 1977-ben. Hogyan lett jelmeztervező, hol tanulta meg a szakmát?
– Imádom az építészetet, de nekem túl lassú. A szép emberi környezet nevű tantárgyat Pogány Frigyes tanította, aki azt mondta: „Te nagyon türelmetlen vagy. Miért nem mész el színházba dolgozni? Ott három hónap alatt elkészül egy darab.” Szolnokon kezdtem a pályámat, ahol Kerényi Imre tanított meg mindent, főleg azt, hogyan kell színháziasan gondolkozni. Évtizedekkel később ismét együtt dolgozhattam vele. Mindig azt mondta: „Csináld, amit a szíved és a lelked diktál, aztán meséld el nekem, és én abban kezdek el gondolkodni.” A funtineli boszorkány című darabnál is így történt. Egyedül én hívhattam Imrének, mindenki más tanár úrnak szólította.