– Fotózik is, vagy csupán ír a fotográfiáról?
– Valamikor régen gyakorló fotográfus voltam. Ennek messzire nyúló múltja van. Azzal kezdődött, hogy apám, aki gyógyszerész volt, hazajött a második világháborúból, és bejelentette: fényképész lesz. A meglepetés nagy volt. Én akkor ötéves lehettem, fogalmam sem volt arról, mi történik. Azt végképp nem tudtam, hogy a XIX. században gyógyszerészekből is gyakran lettek fényképészek. Sosem felejtem el, a patika kertjében egyszer felállították a háromlábút, én pedig felléphettem arra a kis lépcsőre, amelyet apám a magasabb polcokon lévő gyógyszerek elérésére használt, majd a fekete kendő alatt ránézhettem a matt üvegre. A távolban, a kert végében felpiroslott egy japánbirs virága… Fantasztikus élmény volt! Ekkor kezdődött ismerkedésem a fényképezéssel. Aztán jött az államosítás, és apám látta, hogy nagy múltú fotográfusok mennek tönkre. Feladta ezért a fényképezéssel kapcsolatos reményeit, visszatért eredeti szakmájához. A gimnáziumban egyedül nekem volt fényképezőgépem, egy fantasztikus Útitárs két rekesznyílással és két záridővel. Ezzel fényképeztem az iskolatársaimat, majd néhány forintért eladtam nekik a róluk készített képeket. Később bekerültem a szombathelyi Felsőfokú Tanítóképző Intézetbe, ahol a kórház fotográfusa, Weszelits Jenő foglalkozott néhányunkkal. Ő volt az első igazi mesterem. Azt mondta, ha betartjuk az előhívási szabályokat, eredményes lesz a munkánk. Bár minden tőlem telhetőt megtettem, hamar kiderült, nincs elegendő érzékem a fényképezés gyakorlatához, ezért elméleti irányba indultam el.

– Ledoktorált fotóesztétikából, majd fotótörténetből kandidátusi címet szerzett.
– A Művelődésügyi Minisztérium friss alkalmazottjaként egyre jobban belemélyedtem a fotószakmába. Kritikákat kezdtem közölni a Fotóművészetben, és bekerültem a Magyar Fotóművészek Szövetségébe mint szakíró. Egyszer ki akartak küldeni egy konferenciára Belgrádba. A jugoszláv főváros rózsaszínnek számított abban az időben, már majdnem nyugatnak. A minisztériumban ezért leállították a projektet. Arra hivatkoztak, hogy Albertini elvtársra idehaza van szükség. Ekkor merült fel bennem, hogy ez vajon a jövőben is így lesz-e. Hogy amikor bennem szakmai perspektívák körvonalazódnak, akkor a hivatal meg fog gátolni a megvalósításukban? Mivel nem voltam harcos fajta, kicsit körülnéztem, mit tehetnék, majd valamivel kevesebb fizetésért tanítani kezdtem a Zsámbéki Tanítóképző Főiskolán. A kandidátusi dolgozatomat évek múlva fotótörténetből írtam meg. Ez 1984-ben jelent meg Magyar fotókritika (1839–1945) címmel.