Egy óbudai nyugdíjasházban vagyunk. Ezeket a házakat ugyanúgy érinti a gondozóintézményekre vonatkozó vasszigor, mint az ápolóotthonokat: ha veszély van, se ki, se be, ha pedig fertőzötteket találnak, lakat alatt maradnak két hétig – no persze csak képletesen, a lakók intelligenciájára és empátiájára van bízva, hogy megszegik-e a szabályokat. Erzsi néni nyolcvanvalahány éves, Covid-pozitív, mégis folyamatosan kisurran a lakásából sétálni a kertbe, az utcára, de még a boltba is elmerészkedik. A nővérek jóformán tehetetlenek, mint mondja, őt nem érdekli. Elege van. Ahogy elegük van az este nyolc után kutyát sétáltatóknak is, mindennap maszk nélkül megy a bandázás a Duna-parton és a futtatókban, hiszen úgysem látja senki. A belvárosban a klubélet megszűnésével a húszas-harmincas korosztály visszaszokott a retró házibulizásba. Az alkalom lehet szülinap vagy egyszerűen péntek este: távolságtartás persze nincs, az egyetlen aranyszabály az, hogy posztolni róla csak utólag, a képeken pedig ne szerepeljen egyszerre túl sok ember, és ne csapjanak akkora zajt, hogy a szomszédok rendőrt hívjanak. Egy „koronapartikon” edződött baráti társaság esetében például az sem volt kérdés, hogy amikor a házaspár harmadik babája megszületett, meghívják az egész csapatot, hogy az apró nappaliban sör, vodka és csipsz társaságában begyűjtsék a gratulációkat a család bővüléséhez.
Mindannyian ismerjük a típust, aki csak a boltok bejáratánál vesz maszkot (sokszor azt is csak tessék-lássék), akinek esze ágában sincs távolságot tartani, és akinek minden korlátozó szabályozásra az a válasza, hogy neki jogai vannak. Joga a szabadság. A döntés, hogy mit tesz. És ő úgy dönt, a szabályozás értelmetlen.
Az ENSZ által 1948-ban elfogadott Emberi jogok egyetemes nyilatkozatának 3. cikke kimondja, hogy „minden személynek joga van az élethez, a szabadsághoz és a személyi biztonsághoz”. Egyik jog sem létezhet a másik nélkül, mivel biztonság hiányában aligha beszélhetünk szabadságról. Luke Zaphir, a Queensland Egyetem kutatója szerint ezért a jelenlegi járványügyi szabályok tagadása a képmutatás megtestesülése. Az ilyen emberek könnyen fogadnak el kettős mércéket, nem okoz nekik gondot mondani valamit, és azzal szöges ellentétben cselekedni, ami igazságtalanságokat eredményez, így rombolja a másik iránti bizalmat. Zaphir kutatása mutatja, hogy a diktátorok gyakran élnek a képmutatás eszközével: az ország „védelme” jegyében például tömeggyilkosságot hajtanak végre. A hétköznapi álszentek sem veszik figyelembe, hogy az ő szabad élethez való jogukkal együtt jár a felelősség, hogy mások is szabadon éljenek. Ez pedig a járványhelyzetben a korlátozások betartását feltételezi.