– Igaz, hogy versenybicikli alkatrészeiből lett meg az első fényképezőgépe?
– Kispesten születtem, a háború után édesapám a bakonyi bauxitbánya laboratóriumában dolgozott, a gyerekkoromat ott töltöttem, bányászlakótelepen, az erdő közepén. A Bakonyban vasgyűjtésből vettem meg az első kerékpáromat, Pesten különféle alkalmi munkákat vállaltam, hogy alkatrészenként megvegyek egy versenybiciklit, ám végül úgy alakult, hogy nem kerékpár, hanem fényképezőgép lett. Az első tekercstől alkotásként tekintettem a fotográfiára.

Fotók a kukából
– Sokszor fényképez idegeneket, ezáltal belép a privát szférájukba. Változtak az emberek reakciói?
– Pályám elején teleobjektívvel figyeltem meg a jeleneteket. Lehet látni a képeken, hogy messziről készültek. Ha viszont közel vagyok, akkor sokkal többet tudok megmutatni: nemcsak a figura, hanem a környezete is legyen éles, hiszen ez mind jelent valamit egy város életében. A hatvanas-hetvenes évek Budapestjén még nyitva voltak a házak kapui, régen ráadásul azt lehetett érezni, hogy az emberek inkább megtiszteltetésnek vették a fényképezést.
A rendszerváltás környékén történt ebben nagyobb változás, amikor a kapitalista rendszer kialakult, az emberek bizalmatlanabbá váltak. Szomorú, mert ezek a képek visszahozhatatlan kor emlékei, és ha ellehetetlenítik ezt a fajta fotográfiát, jóval szegényebb lesz mindenki. Gondoljunk csak a Fortepan-gyűjteményre: az amatőr és a kukából kiszedett fotókra hálálkodó visszajelzések érkeznek, amikor felismerik rajtuk a nagyapjukat. Ráadásul a szelfiken, a közösségi oldalakon vagy az utcai kamerákon keresztül mindenhol ott van a képünk, szóval álságosnak tartom ezt a fajta hozzáállást.
– Emlékszik az első külföldi útjaira, amelyeken fényképezett?
– Még amatőrként egyszer öcsém motorkerékpárján végigjártuk a Tátrát. Sátorban aludtunk, ez volt az első út, ahol már fényképeztem is. 1973-ban a Vígszínház együttesével jutottam ki Firenzébe, Ruttkay Éva és Darvas Iván főszereplésével, amikor pedig nem a próbákat vagy az előadásokat fényképeztem, bőven volt időm járkálni a városban. Itt láttam először óriásplakátokat, kapualjakban trapéznadrágban álldogáló embereket, aztán egyszer az aranyművesek hídjánál guggolva kiterített újságot fényképeztem, a címlapon az állt, hogy meghalt Picasso.