Napjainkban egyre gyakoribb jelenség Európában, hogy egy-egy nagyváros a politikai spektrum másik oldaláról választ vezetést magának, mint amelyik az országban „uralkodik”. Erre példa Budapest és legújabban a horvát főváros, Zágráb is. Az utóbbi, ha lehet, még nagyobb talány, mint az alapjában véve baloldali pártokból szerveződött budapesti városvezetés. A horvát főváros lakossága ugyanis nem pártra, hanem a Tudjuk! (Možemo!) platform által összefogott, zöld és érett vörös színnel jelölhető politikai platformokat és pártokat tömörítő koalícióra szavazott – méghozzá igen nagy arányban – a májusi helyhatósági választáson. Közös jellemzőjük, hogy nincs elnökük, csak koordinátoruk, aki ki tudja, mennyire felelős azért, amit az aktivistáknak titulált tagok tesznek, vissza akarják adni a város irányítását a polgárok kezébe, környezetbarát, zöld és takarékos politikát ígérnek. A korrupció elleni kíméletlen harc és a tisztakezűség a jelszavuk. Első dolguk, hogy felülvizsgálják a város tavalyi költségvetését, talán, hogy posztumusz perbe fogják nemrégiben elhunyt előző polgármesterét, továbbá, hogy lehetőség szerint mindenkitől megszabaduljanak a közszolgálatban, aki az ő hosszan tartó regnálása alatt került oda. Horvátország második legnagyobb városában, Splitben is hasonló fordulat állt be: az új városvezetés kellemes, gondtalan életet ígér a polgároknak, lakásproblémáik megoldását és így tovább, épp csak ingyensört nem. Eközben országos szinten a megyék és a kisebb települések élén a kormányzó konzervatív Horvát Demokratikus Közösségé a legtöbb vezető. A jövő útja a nagyvárosi különutasság, vagy ez csak átmeneti jelenség?
Vannak jelek társadalmi, összeurópai, sőt talán interkontinentális szinten is, amelyek arra utalnak, hogy ez tendencia, s abba az irányba mutat, amely ismerős történelmi korszakba vezet – a városállamok korába. Bár nem ugyanazon a szinten, mint évszázadokkal ezelőtt.
Az állam mint a közérdek megjelenítője és védelmezője a legtöbb területen visszaszorulóban van. Egyes országokban különösen szembeötlő a védelmi funkció elerőtlenedése, például a rendőrséget ért folyamatos támadások vagy a nemzeti hadsereg fenntartásának szükségességét vitató álláspontok révén. Hasonlóképpen gyengül gazdasági-politikai szabályozó szerepe, az állami vagyon kiárusításával megcsappannak a forrásai például a szociális ellátásnak a korábbi gyakorlat alapján elvárt biztosítására. Ezzel párhuzamosan egyre szűkül azoknak a köre, akik a javak túlnyomó részét birtokolják. Félő, hogy a mindenekfelett szabadságot ígérő „új próféták” idejével nem a szabadság, hanem sokkal inkább egyfajta hűbériség fog kialakulni, amelyben a munkából élők nagy tömegének léte nagy gazdasági erővel bíró hatalmasok kis csoportjától függ majd. Valószínűleg a biztonságuk is, mert gazdasági erejüknél fogva az egyre szegényedő államtól ezek a „hatalmasok” a védelmi funkciót is átveszik. Ennek előképei lehetnek a világban már most is szép számmal működő magánhadseregek vagy biztonsági szolgálatok.