Recep Tayyip Erdoğan sem fiatalodik, biztosan foglalkoztatja az, hogy miként marad majd fenn az emléke. A Nagy építő név különösen kedves neki. A közel húsz év alatt, amióta a hatalmat birtokolja, megváltozott Törökország képe, ezt még a mindenen fanyalgók sem tagadhatják. Szerte az országban autópályák, hidak, repülőterek, kikötők, impozáns toronyházak, új városrészek valósultak meg. Ha úgy emlékeznek rá, mint a Nagy építőre, amelyhez hozzá lehet tenni még a nemzettudat megerősítését is, valószínűleg nem utasítaná el a török államfő.
De még egy hatalmas építkezés vár rá: ez az isztambuli csatorna. A tervek szerint hat év múlva már nemcsak a Boszporusz szoroson lehet majd átjárni a Fekete-tengerről a Márvány-tengerre és vissza, hanem az új építésű, 45 kilométer hosszú csatornán is, amely Isztambul nyugati részén lesz hajózható. A 275 méter széles és átlagban 21 méter mély csatorna az elképzelések szerint sokkal biztonságosabb lesz. A tervek szerint két partján félmillió embert befogadó városrész emelkedik majd ki a földből.
Miért kell elkölteni ilyen rengeteg pénzt – a költségvetés jelenleg 15 milliárd dollárra rúg – arra, hogy egy újabb vízi átkelőt építsenek? A magyarázat kész: a Boszporusz nem bírja el a megnövekedett hajóforgalmat, amely még tovább nő. Jelenleg évente mintegy 45 ezer hajó közlekedik a szoroson át. Az előrejelzések szerint 2026-ban 56 ezer hajó fogja használni, s már manapság is várakozni kell a zsúfoltság miatt – sokszor több mint egy napot – arra, hogy a hatalmas vízi járművek engedélyt kapjanak az áthaladásra. Az isztambuli csatorna az átadását követő években vélhetően eléri a Boszporusz jelenlegi forgalmát, sőt tíz éven belül már hetvenezer körüli számban bíznak, míg a szoros forgalma bőven negyvenezer alá esik.
Ha ezek a számok valósak, akkor mi itt a baj? Az új csatornaépítést bírálók szerint az ilyen előrejelzések megbízhatatlanok. Példaként említik a második isztambuli repülőtér forgalmát, amely a koronavírus-járványtól eltekintve sem hozza a korábban becsült forgalmi adatokat. Lehet, majd jól benne leszünk a vízben ezzel is – mondják az örökké elégedetlenkedők. Erdoğan azt hangoztatja, hogy a török lakosságnak a csatorna nem okoz veszteséget, hiszen visszahozza a ráköltött dollármilliárdokat. Ugyanis, míg a Boszporuszon ingyen lehet átkelni, az isztambuli csatorna fizetős lesz.