Ha volna efféle rangsor, „legzöldebbnek” talán a régi Sáros vármegyét képzelem – csupa élő-harsány zöldnek. Bártfa, Eperjes, Kisszeben. A régi lengyel határ felé, „észak géniuszában”, ahogy az eperjesi születésű Hamvas mondja.
Térképének eperlevélre hasonlító alakja is a zöld erdőségeket idézi, erdőségeket, ahol megterem a savanyú eper (Morus nigra), és hűs források, fennsíkok és vízmosások váltogatják egymást, és ásványvizei világhíresek.
A pontusi és a balti flóra találkozik itt dús növényvilágot alkotva; erdős, fenyves hegyláncokkal és a vulkánosság sokféle emlékeivel. Sáros címerfestője alighanem a magányos zseni, Szinyei Merse Pál (1845–1920) lehet, aki impresszionista témákat festett impresszionista kolorittal; leginkább a komplementer zöld-pirossal. Aki szülőföldjét, a kisszebeni járásban fekvő
Jernyét és Szinyét épp azért szereti, mert „nincsenek benne szertelenségek, nincsenek félelmetes, vad sziklák és nincsenek egyhangú lapályok sem, a természet szelíd, színes és kedves”. Itt épít házat, fungál kertet, tervez virágágyást, ültet jó gazdaként gyümölcsfákat a pipacsos mezők és erdők szegélyében, mert „mindezek festői érdeklődésemnek legközelebbi barátai”.
Amikor a szomszédos Szepességből András Sándor költőbarátommal Bártfa és Eperjes érintésével a Branyiszkói-hágó felé fordultunk, az emlegetett Jernye irányába, mintha teljesen elhagyott vidéken jártunk volna. Valahol Isten háta mögött.
Tájpoézise lenyűgöző, de mintha valószerűtlen szépségekben járnánk. Jernye a solitudo – Szinyeinél a magányos kedély színtere. Amúgy is fény és árnyék ez a föld, mondják Sáros földtáblájáról régi leírói, miközben Sáros a „jó tónus és az illúziók vármegyéje”.
A magyar Gascogne. Mikszáth beszéli a Gavallérokban: „Sokszor voltam ott bálon vagy banketten és mindig azt kellett hinnem, hogy száz Esterházy között ülök, pedig voltaképpen tudtam, hogy ezek megyei írnokok és apró tisztviselők, kik nélkülöznek, esetleg éheznek titokban, de ha idegen szem függ rajtuk, hercegi grandezzával tudnak megválni az utolsó ötforintosuktól.”