Ha kétezer-ötszáz évvel ezelőtt, a demokrácia fénykorában az ókori görög ember színházba ment, a saját közéletét és egyéni sorsát látta megelevenedni. Periklészről és Kleónról is hallhatott ott humorral és tragikummal szólni, s lám, milyen rövid is ez a két és fél ezer év: az egyik fő kérdésként akkoriban is a háború, mármint a peloponnészoszi merült fel. Arisztophanész A békák című díjnyertes ókomédiája akkoriban annyira aktuális volt, hogy a szerző az egyik legnagyobb tragédiaköltő, Euripidész előző évi halálát is beleírta már. A közönség pedig nemcsak hálásnak, de értőnek is bizonyult; A békákban a Kar ezt nyíltan el is ismeri.
A test és szellem bajnokai
Hol van ehhez képest a modern színjátszás? Valóban a tömegeké vagy csak szűk érdeklődő rétegé-e a teátrum? Theodórosz Terzopulosz, ismert – immár újgörög – rendező, az athéni Attisz Színház alapítója több mint kétezer évvel később, az ókori tragédiáról Delphoiban tartott nemzetközi szimpóziumon gondolkodott el ezen. Az Athéntől háromórás autóútra fekvő Delphoi – a hellén világ egyik központja – az ókori olimpiákkal párhuzamosan futó püthói játékok színhelye volt, ahol a test és a szellem bajnokai mérhették össze képességeiket. A fizikai erőpróba, köztük olyan sportágakkal, mint a ma is létező fogathajtás, inkább a versenyszellemet erősítette az ókori görögök között, az elmebajnokság pedig az együttműködési készséget – erre a perzsákkal szemben nagy szükségük is volt.
Terzopulosz 1985-ben hozta létre színházát, és vitte színre újra Euripidészt. A következő években megérett benne a gondolat, hogy egyetemes, egyben élő örökséggé tegye az európai drámahagyományt. 1994-ben a világszínház jeles szakemberei – Terzopulosz mellett többek között a japán Szuzuki Tadasi vagy az azóta elhunyt orosz Jurij Ljubimov, a Taganka Színház alapítója és a német Heiner Müller – ráztak kezet a régi hagyományok felelevenítésére. Létrehozták az immár három évtizedes színházi olimpiát, amely – a téma dél-koreai monográfusa, Kim Dzse Kjong (Jae Kyoung Kim) szavai szerint –
„olyan nemzetközi fesztivál, amely feleleveníti az ókori olimpiai szellemet, lebonyolításában pedig az olimpiai játékokra emlékeztet”.
Fesztiválok fesztiválja ez a gyermekszínháztól kezdve az operetten át a tragédiákig, a sportolimpiákhoz képest többszörös időtartamban, hónapokon át. Idén – számos európai és ázsiai helyszín után – Magyarország az immár tizedik rendezvénysorozat házigazdája Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója művészeti vezetésével. Budapest és a magyar vidék mától várja 58 ország társulatainak mintegy hétszáz előadását. A repertoárból kitűnik, milyen népszerűek a klasszikusok: a rendezők mind valami újat szeretnének kihozni belőlük.
– Hiszek a jó történetek erejében, lenyűgöz, ahogy klasszikussá válnak. Segítségükkel kollektív narratívába illeszthetjük a velünk történteket – mondja a Lugasnak Yngvild Aspeli izlandi származású bábművész, akinek rendezésében a Plexus Polaire francia-norvég társulat Herman Melville Moby Dickjét mutatja be a Győri Nemzeti Színházban, a Patchwork Fesztivál keretében. – Melville valami olyan emberi dologra érzett rá, amely messze túllép időn és téren, egyenes utat találva örökkön-örökké kereső, vágyakozó, elveszett és szerető emberi szívünkbe – teszi hozzá a rendezőnő.