Michele Placidónak bevallása szerint régi álma vált valóra ezzel a festői életművet és szellemiséget értelmező történettel, amellyel Caravaggio alakját keltette életre. Megtalálta hozzá az ideális főszereplőt is Riccardo Scamarcióban. Nemcsak azért, mert a színész küllemével is beleillik a XVI. század végi, XVII. századi Róma, Nápoly és Málta világába, hanem mert egy végletes és lenyűgöző személyiséget sikerült felépítenie, akiben a pokol és a menny is ott rejlik. A kora barokk művészetének kiemelkedő és titokzatos életű alakjáról 1986-ban már Derek Jarman is készített egy filmet, aminél az új feldolgozás talán még hitelesebb is.

Caravaggio nyomában a Polip Cattani felügyelője
Michele Placido idehaza a Polip című sorozat Cattani felügyelőjeként volt ismert és népszerű, de rendezőként, forgatókönyvíróként és producerként is több mozifilmet jegyez. Új filmjében nemcsak egy életutat, de egy érát is megelevenít. Olyan meghatározó és közismert történelmi alakok veszik körül ebben a filmben a festőművészt, akik a maguk módján hasonlóan különleges emberek voltak. Hiszen kivel kerül együtt börtönbe a festő? Giordano Brunóval (Gianfranco Gallo), aki hozzá hasonlóan rendíthetetlenül kitart amellett, amiben hisz, s ezért fel is áldozza az életét. A legszerencsétlenebbek ápolója, Néri Szent Fülöp (Moni Ovadia) is itt van, ő sem undorodik az emberi nyomorúságtól, az igazi élet végleteitől. Beszélgetésük során Caravaggio, mintegy unalmában, az asztalra karcolgatja művei szereplőit.
Itt, fejben akarom megmenteni őket! – mondja Fülöp atyának, aki arról kérdezi, miért érdeklik a festőt ezek a szerencsétlen emberi lelkek.
Pedig a zseniális alkotó a szerelem örömeiből is kiveszi a részét, nemcsak a boldogtalanságból. Nyughatatlan szelleme csak időnként lel békére. Az állandó párbajok, a római alvilág figurái között ott várja őt is a végzet, s egy gyilkossági ügy miatt jár a nyomában a pápa titkos megbízottja. A naturálisan megfestett Caravaggio-féle alakok az egyház elvárásaitól igen messze vannak, nem sok hiányzik, hogy akár istenkáromlással is megvádolják a festőt. Az Árnyék (Louis Garrell) pedig módszeresen göngyölíti fel a szálakat, írja jelentését a számos vallomás alapján, hogy végül szemtől szembe álljon az üldözöttel, akinek művészete ugyan páratlan, de az élete vállalhatatlan.