Ha Szárszó nem is tudott érdemleges egyezségre és elhatározásra jutni, ez különösebben nem is volt célja, pusztán azzal, hogy volt, az elkövetkező időkben még történelmi jelentőségű lehet… Elképzelhető, hogy a ránk következő időkben sorsunkat visszavonhatatlanul szembeállítja a történelem: a küzdelemnek Szárszó legyen az erkölcsi mértéke – számolt be Gombos Gyula író, újságíró, a Magyar Út hetilap felelős szerkesztője a Magyar Református Diákok Soli Deo Gloria Szövetsége (SDG) és a Püski Sándor vezette Magyar Élet Könyvbarátai által nyolcvan évvel ezelőtt közösen megrendezett balatonszárszói Magyar Élet-táborról. A balatonszárszói konferencia egy másik résztvevő, az akkor szintén harmincéves Kovács Imre radikális népi író-politikus szerint a bátrak találkozója volt.

1943. augusztus 23-án körülbelül hatszázan gyűltek össze a háború alatti Magyarország legjelentősebb népi seregszemléjére, hogy megvitassák a magyar lét kérdéseit. Mint húsz évvel a nevezetes konferencia után a müncheni Új Látóhatár folyóiratban írta, a hivatalos előadók és a felkért hozzászólók az egész politikai látóhatárt képviselték: voltak közöttük szocialisták, kommunisták és társutasok, radikális és konzervatív jobboldaliak, szegényparasztok és kisgazdák, munkások és értelmiségiek, németbarátok és oroszbarátok, köldöknézők és középutasok, de a hallgatóság nagy többsége a harmadik oldalt vallotta politikai hitének. Kovács szerint azt a „mitikus elképzelést”, hogy a világrengető küzdelemből a magyarság kívül maradhat, nem kell állást foglalni egyik fél mellett sem, „fontos, hogy lelkisége bölénybőrébe burkolóddzék, s amint a tűzvész elmúlik felőle, érintetlen nemzeti tulajdonságokkal kiszállhat belőle – készen az új életre”.
A bátrak találkozója volt a balatonszárszói konferencia
A huszonnégy éves Borbándi Gyula – aki a Magyar Élet Könyvbarátainak tagjaként kapott meghívást Szárszóra, de nem lehetett ott, mert éppen katonai szolgálatot teljesített Erdélyben – írja A magyar népi mozgalom című, máig etalonnak számító (1983-ban a Püski Kiadónál, New Yorkban megjelent) monográfiájában: „A résztvevők nemcsak az ország társadalmi szerkezetét, de politikai színképét is tükrözték az ún. úri Magyarország és a szélsőjobboldal kivételével. Az előadók és felszólalók túlnyomó többsége a népi mozgalom híve volt.”