Kétszázhetven éve, 1750. augusztus 18-án született Antonio Salieri olasz zeneszerző, Mozart „örök riválisa”, és a megalapozatlan legenda szerint gyilkosa, aki arról is nevezetes, hogy elsőként az ő zenéje csendült fel a milánói Scala falai között.
Az MTVA Sajtóadatbankjának portréjából kiderül, hogy a legendás karmester-komponista gazdag legnanói kereskedőcsaládból származott. Első zeneleckéit egyik testvérétől, majd a helyi katedrális orgonistájától vette. Szüleinek elvesztése után egy jómódú velencei család vette pártfogásába, így 15 éves koráig Velencében, majd Bécsben folytathatta zenei tanulmányait. Egyik tanára, Florian Leopold Gassmann, II. József udvari zeneszerzője bemutatta a bécsi udvarban, megismertette többek között az opera műfaját megújító Christoph Willibald Gluck német zeneszerzővel.
Első sikerét húszévesen Le donne letterate című vígoperájával aratta, amelynek szövegkönyvét Moliere Tudós nők című komédiája nyomán a híres csellista és zeneszerző Luigi Boccherini bátyja jegyezte. Négy évvel később a bécsi olasz operaház karmesterének és udvari zeneszerzőnek nevezték ki, ezt a jól jövedelmező címet Mozart sohasem kapta meg.
II. József 1777-ben megszüntette az olasz operát, a némileg háttérbe szorult Salieri ezután Itáliába költözött. 1778-ban az ő Europa riconosciuta című darabjával nyitotta meg kapuit a híres milánói Scala. A klasszikus olasz opera hagyományát követő stílusa egyre inkább Gluck hatása alá került. Párizsban kettejük neve alatt, hatalmas sikerrel mutatták be a szinte teljes egészében Salieri által írt Danaidák című tragikus operát (erre azért volt szükség, mert attól tartottak, a bizalmatlan francia közönség fanyalogva fogadná az addig vígoperáiról ismert fiatal olasz komponista művét). Salieri további tragikus operákat is írt (Les Horaces, Tarare), de ezek nem arattak átütő sikert.
1788-ban tért végleg vissza Bécsbe, ahol operáival Mozart sikeres vetélytársa lett. Külön érdekesség, hogy több operájának librettóját a Mozarttal is együtt dolgozó Lorenzo Da Ponte jegyezte. 1790-ben, II. József halálával elveszítette legnagyobb pártfogóját, és népszerűsége is hanyatlani kezdett. A következő évben az udvari énekkar vezetőjének nevezték ki, ettől kezdve egyre inkább zenepedagógiai tevékenysége került előtérbe. Az udvar megrendelésére továbbra is írt operákat, az utolsót 1804-ben mutatták be és teljes közöny fogadta.