Hatalmas havazások bénították meg a balatoni közlekedést

Az még rendjén is lenne, hogy januárban hófúvások nehezítik az életünket, de a múlt század elején többször volt téli ítéletidő áprilisban is. Hihetetlen felvételeken mutatja meg a balatoni ítéletidőt a Likebalaton.hu!

Forrás: LIKEBALATON2021. 01. 09. 19:35
A MÁV 324-es sorozatú szerkocsis gőzmozdonya. Fotó: Erky-Nagy Tibor Forrás: Fortepan
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelen visszatekintés az 1880-as évektől az 1930-as évek végéig elevenít fel hatalmas havazások okozta helyzetekről szóló híreket.

A fűtött szobában, a takarónk alatt olvasgatva is hátborzongató a többméteres hófalak látványa és a gondolat, hogy egy elakadt vonatban kellett volna tölteni száz éve az éjszakát valahol a Dél-Balatonnál, nem csal mosolyt az arcunkra.

Sosem látott havazások bénították meg az országot

Nézzük, milyen idő volt 1886 januárjában a Fővárosi Lapok cikke szerint!

„A hó néhány nap óta az európai események sorában foglal helyet. Évek óta nem voltak olyan óriási hóviharok, mint a minők mostanában európai körutat tesznek. Angliában kezdték, átmentek francia földre, majd az olasz enyhe égaljt keresték föl, s egy ugrással Ausztrián át nálunk termettek. Megérkeztöket az ország minden részéből panaszosan jelentgetik.

A MÁV 324-es sorozatú szerkocsis gőzmozdonya
Fotó: Fortepan/Erky-Nagy Tibor

Valóságos moszkvai világot élünk a fővárosban is. A sűrű fehér pelyhek két nap óta szakadatlanul esnek, s már-már közel állunk hozzá, hogy London s Páris sorsára jutva utcáinkon megakadjon a közlekedés. Mondják, hogy a mostanihoz hasonló havazás 1838 óta nem volt a fővárosban.

Legtöbb baja talán a déli vasútnak van. A Balaton partján olyan nagymérvű az akadály, hogy napok telhetnek bele, míg az út szabaddá tehető.

A fővárosból a déli vasút vonalán most már Székesfehérvárig lehet menni, de oda is csak a nappali személyvonattal. Székesfehérváron túl az áru- és személyforgalom szünetel, sőt Kis-Cellig még a postavonat sem jár többé.”

1906-ban is kemény tél volt, ehhez képest most tavasz van. A Friss Újság december 30-án saját tudósítói segítségével számol be az országos hóhelyzetről.

„A hó esett – újra, éjszakától hajnalig eltemetve a villamos-vasút sínjeit, és valósággal hósivatagot varázsolva a főváros utczáira. Egyetlen vigasztalásunk csak az lehet, hogy nem csak nálunk az egész országban, hanem

Európa egész területén olyan havazások vannak, minőkre emberemlékezet óta nem volt példa.

Veszprém: Az egész Balaton partján óriási havazás van. Az egész vidéket métermagas hó borítja, a forgalom az utakon szünetel, a vonatok több órai késéssel érkeznek.

Koller alispán táviratilag utasította a községeket, hogy az utak járhatóvá tételéről közerővel gondoskodjanak.”

Mekkora lehetett ez a sosem látott hó? Nézze meg az 1929-es videón, ahol a hóekék a dél-balatoni vasútvonalat tisztítják!

 

Ebben a videóban hihetetlen felvételeket láthat a behavazott vasútvonalakról és kisiklott vonatokról:

 

Méteres hóakadályok még áprilisban is

1912. április 5-én, pénteken Az Újság és a Pesti Napló is beszámolt a hatalmas havazásról.

„Egy dermesztőén hideg éjszaka után ma reggelre valamivel jobbra fordult az idő. Még mindig hideg van ugyan, de a szél meg a havas eső elült legalább. A kár azonban igen nagy, amit az abnormis időjárás okozott. Ma utólagosan az ország azon részeiből is jelentések érkeztek a viharokról, ahonnan tegnap nem jöttek tudósítások. Ezekből pedig megállapítható, hogy a háromnapos ítéletidő az egész országot sújtotta.”

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Megérkezett a hó Zala és Veszprém megyébe is

Péntek reggel az ablakon kinézve a legtöbb Zala és Veszprém megyei településen lakók elé tárult a téli csodavilág.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.