– Az ön édesapja – Makovecz Imre – az élete végén egy grandiózus művön dolgozott, katolikus templomot tervezett Budapest XII. kerületének pályázatára az Apor Vilmos térre. Sokan megmozdultak az utóbbi napokban a templom megépítéséért. Mi a története ennek az alkotásnak, és miért nem épülhetett meg eddig?
– A második világháború előtt elkezdtek építeni egy templomot ezen a téren, de ez a harcok miatt félbemaradt. A háború után pedig olyan évek jöttek hazánkban, amikor a templomépítés kevésbé volt támogatott tevékenység. Később egy szolgáltatóház működött itt, majd egy rossz hírű szórakozóhely. A rendszerváltás után a műintézet bezárt, az épület pedig évekig üresen állt és pusztult.
Aztán a XII. kerület pályázatot írt ki az ingatlan rendezésére, amelyre meghívták édesapámat is, aki a környéken nőtt fel, a korábban itt működő templomban volt elsőáldozó. Meg is nyerte a pályázatot, és tervezett egy gótikus jellegű templomépületet ide. Sajnos később azonban ez a templomépítési kedv kihűlt, és tudomásom szerint a terv el sem jutott érdemben az egyházi elöljárókig.
Ez azért lett volna fontos, mert az egyházjog szerint templomépítést csak az egyház kezdeményezhet.

Fotó: Németh András Péter / SZABADFOLD.HU
– Makovecz Imre eredetileg kisebb templomot tervezett ide, de ezt később megváltoztatta. Miért?
– Talán a megvalósítás elakadása miatt is készített különlegesebb épületről terveket, mert mint említettem, ez a templom a szívügye volt. Az élete végén valóban úgy döntött, hogy egy lényegesen nagyobb és igazán briliáns épület terveit készíti el. Ez pedig valóban esszenciálisan jeleníti meg azt az életművet és szellemiséget, amit Makovecz Imre képviselt.
– Mekkora templomról van szó, és mitől különleges ez az épület?
– A hosszanti tengelye az épületnek 60 méter, a szélessége nagyjából 20 méter, a legmagasabb pontja pedig, ahol természetesen a feltámadt Krisztust szimbolizáló kereszt van, 70 méterre van a földtől. Ez nagyjából a Mátyás-templom dimenziója. Több száz angyalszobor lenne benne, fehér márványból, Melocco Miklós tervei alapján.
Első ránézésre egy gótikus katedrális szerkezeti elemeit mutatja, de magában hordozza a Makovecz Imre építészetére jellemző stílusjegyeket is.
A jelentős részére ugyanakkor üvegpadlót terveztek. Ezen keresztül úgy látszana az altemplom, mintha a templom tükörképe lenne a padlózat alatt. Ezzel is megjelenítve azt, amit ő a munkássága során az ég és a föld közötti kapcsolat építészeteként jellemzett.