Elérte a mélypontot a magyar foci, merre tovább?

Több mint 4 milliárdos mínuszt termeltek 2012-ben az első osztályú magyar futballklubok. Elgondolkoztunk rajta, van-e így egyáltalán értelme ennek a bajnokságnak. Végül egy sportközgazdász segítségét kértük.

Gabay Balázs
2013. 06. 16. 11:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A cégbírósági nyilvántartásból és saját gyűjtésből származó adatok figyelembevételével egészen sokkoló adatokat tett közé néhány napja a Napi Gazdaság. A lap összesítése alapján a magyar első osztály tizennégy csapata közel 4 milliárd forintos mínusszal zárta a 2012/2013-as szezont. A 16 NB I.-es gárda közül mindössze kettő tudott pozitív mérleget felmutatni: a Budapest Honvéd és az MTK Budapest. Hiába mértek tehát korábban enyhe nézőszám-emelkedést, a klubok zöme teljesen esélytelennek tűnik a normális pénzügyi mérleg felmutatására. Ez a szurkolók számának kalkulált növekedése mellett azért is furcsa, mert az utóbbi években két magyar egylet is BL-, illetve EL-csoportkörbe jutott, vagyis a mutatott produktummal nem feltétlenül lenne gond. A probléma gyökereinek feltárásához egy sportközgazdász segítségét kértük.

A 2012-es évben az MTK 87, a Honvéd 51 millió forintos plusszal zárt. Az év legnagyobb bukását az Újpest produkálta: a lilák 1623 milliós mínuszt mutattak fel, ami az egész mezőny bajnoki veszteségének több mint harmada. A bajnokságban ezüstöt szerző Videoton a negatív mérleget tekintve is a második helyen végzett (-888 millió), míg a dobogó harmadik fokára a bajnok Győri ETO férkőzött fel (-523 millió). A teljes mezőny közel 4,2 milliárdos veszteséggel fejezte be a 2012/2013-as szezont.

Az egyik legkirívóbb különbség a magyar és a nyugat-európai csapatok (hozzájuk szeretnénk majd idővel felzárkózni) gazdasági mutatói között a jegybevétel hányada a teljes büdzsén belül. Amíg Nyugaton ez a 40 százalékot nyaldossa, addig idehaza ugyanez az adat 15 százalék. Dénes Ferenc a miértre félig szellemes válasszal reagált: ha a klubok a korábbi évek tapasztalatából merítve a jegyekből és bérletekből származó összeghez igazítanák a kiadásaikat, akkor tulajdonképpen egyensúlyban lehetne tartani a mérleget. A magyar csapatok táborait figyelembe véve ez tényleg a humor kategóriájába tartozna. A negyedik helyezett MTK pályáján örömtüzek gyúlnak, ha összesöpör a szél 1000 fanatikust, de a hazai pályáját hiába kereső Eger 40-50 fős átlaga sem érdemelt kalaplengetést. A sportközgazdász kevésbé poénos felvetése viszont egy, a német Bundesligában félig-meddig alkalmazott modell, sőt talán inkább szemlélet. „A magyar futballban a portástól a klubvezetőn át a játékosokig mindenkinek bele kell verni a fejébe, hogy ez a játék a nézőről szól. Őt nem lehet hosszú távon becsapni. Neki a kaposvári vagy a szombathelyi stadionban nem David Beckham kell, hanem hogy a saját szemével tapasztalja: szeretett csapata mindent kiad magából a pályán.”

Pofonegyszerűen hangzik, de vajon milyen kezdőlépéseket kellene tenni ahhoz, hogy első- és másodosztályú csapatainkat ne kizárólag a televíziós és a reklámbevételek tartsák életben? A volt államtitkár úgy látja, hogy először is fel kellene építeni egy belső képzést, mely alapján a személyzettől az edzőn át a futballistákig pallérozódna az egész menedzsment. A hazai labdarúgó-szövetségben egyébként már folyik egy ilyen képzés: nem meglepő, a vezetőjét Dénes Ferencnek hívják. A szakember állítja: ha a labdarúgóval sikerül felismertetni, hogy abból kapja a fizetését, hogy a szurkoló a következő meccsre is kijön, biztosan átalakul a hozzáállása. A tapasztalt meccsre járók azonnal riposztolhatják: no persze, de ha minden meccs el van adva? Dénes szerint erre is létezik megoldás: újra fel kell építeni a nézők csapatokba vetett bizalmát. „A magyar foci fogyasztói része már olyan szinten megfogyatkozott, hogy a bundaügyeknek nem lesz földrengésszerű hatása. Elértük a mélypontot. Az a 2000-3000 ember, aki most kijár, a továbbiakban is megnézi a csapatát. Ha viszont az otthon ülők azt látják a tévében, hogy a szeretett játékosok a végsőkig küzdenek, mert fontosak nekik a szurkolók, akkor előbb-utóbb ők is felállnak a fotelból, és kimennek a stadionba.”

A harmadik fontos tényező a fogyasztóbarát tálalás lenne – így a sportközgazdász. A drukkerek kapják meg a megfelelő információkat a meccsekről, ne csak a Nemzeti Sportban olvashassák a csapatösszeállítást, meg a kezdési időpontot. Teremtsék meg számukra a normális jegyvásárlási körülményeket és találkozzanak határozott, de udvarias biztonsági személyzettel.

Van-e ma olyan csapat Magyarországon, mely esetleg követendő példaként állítható a többi elé? Bizony van, nem is egy, véli Dénes. Amióta Garancsi István tulajdonába került a Videoton, a klub annyi pénzből gazdálkodik, amennyi a kasszában van. Székesfehérváron professzionális belső szervezetet, marketingstratégiát építettek ki az elmúlt években, magyarul megpróbálják eladni a focit a nézőknek. Győrben szintén elindult valami, Tarsoly Csaba alatt hasonló utat járt be a friss bajnok ETO, mint a fehérváriak. Ez persze mind szép és jó, de hiába jutott be óriási bravúrt bemutatva az Európa Liga csoportkörébe a Vidi, hiába tette meg néhány éve ugyanezt a Bajnokok Ligájában a Debrecen, a bajnokságban a nézőszám náluk sem kezdett el emelkedni, sőt a legjobb esetben is stagnál.

Hát persze, hiszen kellene ellenfél is! Dénes Ferenc meglátása szerint a Sporting, a Liverpool, a Fiorentina vagy a Basel igazi minőséget jelentett, ezeket a csapatokat szívesen megnézte a magyar szurkoló is élőben, nem számított a tikett ára. Ha a magyar NB I.-ben is el lehetne érni, hogy tízből legyen hat olyan meccs, mint az előbb felsorolt csapatok elleni összecsapások, akkor a szurkolók a maradék négyre is jegyet váltanának. Ehhez persze még több Győrre, Videotonra, Debrecenre lenne szükség, ahol viszont bőkezű tulajdonos biztosítja, hogy a játékosok a hó végén ne sztrájkoljanak, hanem futballozzanak. „Itt nem elsősorban a gazdag mecénások számítanak, hiszen nem vagyunk elég nagy ország ahhoz, hogy minden klubhoz bejelentkezzen egy ilyen személy. Azt kell elérni, hogy a drukkereknek megérje a pénzt a csapat. Ha jól érzik magukat a stadionban, legközelebb is kijönnek, és kifizetik a jegyet.”

A közgazdász végezetül hozzáteszi: a magyar futballnak tudnia kell, hol a helye, mekkora piaca van. Ha 3-5 évente egy-egy csapatunk képes felmutatni egy kiemelkedő eredményt, az már egy lépés lenne felfelé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.