Az ember szinte szegedi Maty-éren érzi magát az Újpesti-öbölben. Kajakozó, kenuzó vagy éppen vízi alkalmatosságukat hurcoló-pucoló fiatalokkal találkozik lépten-nyomon. Egymást érik a kis mólók, a kacsákkal teljes idillt pedig csak nagy ritkán rondítja el egy-egy biztosan nagyon fontos embereket szállító motorcsónak. A szerda délelőtti edzések napsütéses rendjét törte meg egy furcsa rekordkísérlet. Vereckei Ákos kétszeres olimpiai és hatszoros világbajnok kajakosunk durálta neki magát egy 200 méteres táv megtételének. De nem ám akármilyen hajóval: egy olyan ladikra huppant rá – életében először –, ami csupa ásványvizes (PET/pille-) palackból készült, még a „csomózását” is azok címkéiből oldották meg. Nem mellékesen pedig a tavalyi, alább részletezendő PET Kupa leggyorsabb hajója volt
Vereckei kísérlete akár arra is jó lett volna, hogy valamilyen ásványvíz-forgalmazó csináljon magának hírverést, de nem erről volt szó. A Tisza megtisztítására vállalkozott két éve négy hajóval a Természetfilm Egyesület (Természetfilm.hu) tagjaiból verbuválódott PET Kalózok csapata, amely harmadjára már közel 20 egységgel – rajta 100 kalóz – együtt indul a július 17. és 25. közé kiírt PET Kupán. Útvonala a Vásárosnamény–Tiszaadony–Tiszamogyorós–Zsurk–Tuzsér–Révleányvár–Cigánd állomássor, de a Méder Áron földkerülő szólóvitorlázó által „kormányzott” hajó tovább halad majd egészen a Duna vajdasági torkolatáig, hogy a fent említett szakaszon túl is feltérképezze a Tisza szennyezettségi állapotát, meghatározva a legszennyezettebb pontok helyét és az ott lévő szemét nagyságát.
A PET Kalózok első bevetése a Filmdzsungel megrázó kockáin (2013):
A túrán a gyorsaság mellett talán még fontosabb az, hogy az egységek szemetet fognak szedni.
– Körülbelül 20-30 ezer palack van, amit ez a csaknem 20 hajó ki tud szedni a vízből egy hét alatt – fogalmazta meg várakozásait Hankó Gergely, az ÖKO-Pack Nonprofit Kft. képviselője a rekordkísérlet helyszínén, amit úgy számolt ki, hogy a tavalyi 8 hajó 10 ezer műanyag szemét kihalászásában jeleskedett. – Ezt mi minden este szelektálni fogjuk önkéntesekkel a Tisza partján. A térségi hulladékgazdálkodó ezeket a kupacokat ingyen és bérmentve fogja elszállítani a lerakóba, illetve a hasznosítható palackokat bálázni fogják és újrahasznosító cégeknek fogják továbbadni. Ennek az útját mi követni fogjuk – tett ígéretet a szemétügyben elkötelezett szakember.
Vereckei igazából a PET Kupának e szellemisége miatt csatlakozott a mozgalomhoz a Magyar Kajak-Kenu Szövetségen keresztül, de könnyen rávették a szerdai rekordkísérletre is, aminek szigorúan véve igazi tétje nem volt, hiszen jelenleg nincs hivatalos 200 méteres PET-hajós világcsúcs – noha PET-ladikkal már a Csendes-óceánt is átszelték és a Dunán is volt már Waste Free Danube program
– Nyilvánvalóan a szövetségnek sem mindegy, hogy milyen minőségű vízben fogunk lapátolni a jövőben, kézenfekvő volt, hogy csatlakoznak ehhez a kezdeményezéshez. Én mint híres személye a sportágnak, de úgy is mint egy 8 és egy 9 éves gyermek édesapja, úgy éreztem, hogy ez egy kellemes kikapcsolódás is, és a közvélemény figyelmét is jobban fel lehet hívni a környezetszennyezés problémájára. Együtt elmehet a család vízitúrázni, miközben a környezetvédelemről is sokat tanulunk. Én úgy nőttem fel, hogy ebből kimaradtam – fogalmaz az MNO érdeklődésére a magyar kajak-kenu sport csillaga.
Az újpesti rekord hitelesítéséhez aztán szükség volt ellenőrre, valamint két-két GPS-re is a tavaly már több mint 100 folyamkilométert megtett hajón, illetve Vereckein. Hogy kényelmesebb legyen a lélekvesztő, a bajnok egy-két palack kupakját indulás előtt letekerte – szívükhöz is kaptak a kalózok, amikor ezt utólag megtudták, hisz egy ilyen vízi járművet úgy hitelesítettek, ahogy elkészült, mint erre Zsíros László Róbert idei PET Mester külön felhívta az MNO figyelmét. Vereckei viszont megmagyarázta ezt: bezárt palackokon olyan, mintha legömbölyített téglákon ülne az ember.
Amíg Vereckei „beülte” a hajót, Tóth Pál fizika- és matekszakos tanár szemléltette egy ilyen alkalmatosság elkészültét, különös tekintettel a palackok „kiképzésére”. Azt mondja, három módon lehet hajóépítésre alkalmassá tenni egy ásványvizes flakont.
– Először is használhatunk mínusz 76 fokos szárazjeget, vagyis szén-dioxidot, ebből egész kevés is elég a palackba, amit jól becsavarunk. Ezután a palackot már egyre nehezebb összenyomni, hisz amikor a szárazjég szublimál, gázzá alakul át és megnő a térfogata. A második eljáráshoz cseppfolyós nitrogént alkalmazunk, ami a közhiedelemmel ellentétben nem annyira veszélyes. Ez mínusz 196 fokon már felforr. Ha szükséges, utólag még kicsit csökkenthetjük is a palack nyomását a kupak kicsavarásával – ecseteli Tóth Pál. A harmadik eljáráshoz az egyesített gáztörvényt hívja segítségül: a palackban lévő levegőt kell lehűteni, s ha feltételezzük azt, hogy a palack térfogata nem fog jelentősen megváltozni, akkor a nyomása fog emelkedni – ahogy a palackban lévő levegő melegszik, amikor kivesszük a hidegből. A nitrogént csak arra használjuk ilyenkor, hogy a palackban lévő levegő gyorsabban lehűljön. Tóth Pál szerint ez a legegyszerűbb módszer a „téglák” kiképzésére. Számításai szerint durván 1,5-2 bar nyomás keletkezik a palackokban a szabad levegőn. Hogy ebből mennyi kell egy hajóhoz, azt könnyű kiszámolni, a végső, teherrel együttes kilogrammnyi össztömeggel azonos számú literrel kell számolni, amikor a palackmennyiséget beszerzik az építők. Egy egyliteres palack mintegy egy kiló tömeget tud a vízen tartani.
Hogy honnan származik a palack, az azért fontos kérdés, mert ma már nem nyúlhat bárki bármikor a hulladékhoz. A PET Kalózok – ma már – Tisza menti településektől hivatalos úton szerzik be a hajók alapanyagát, Vásárosnamény, Zsurk és Cigánd önkormányzatával ebben például már sikeresen működnek együtt. S miért éppen a Tisza? Sajnos teljesen kézenfekvő: kimagaslóan a legszennyezettebb vizünk, a mellékfolyóival együtt. Erre a területre fókuszálnak a PET Kalózok, először a szemét növekedésének megállításával, majd a csökkentés beindításával. Ez azonban több évtizedes munka is lehet, hisz a Tiszába Ukrajnából és Romániából is rengeteg háztartási hulladék kerül.
Vereckei Ákos tehát Tóth Pál tanár úr robbantása után nekivágott a 200 méteres csúcskísérletnek, és némi motorcsónakos, valamint BKK-hajójáratos bezavarás ellenére teljesítette a távot, a helyi mérések szerint 2 perc 36 másodperc körüli idővel.
Lehet utánacsinálni.