Világbajnokot avat a Formula E

Egy sorozat, ahol újra egymással küzd Piquet, Senna és Prost.

B. M. L.
2015. 06. 27. 10:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Volt abban valami báj és pikantéria, hogy a környezetbarát világbajnoki sorozat, a Formula E éppen Pekingben debütált, amely ugyanis a világ egyik legszennyezettebb városa. Ám az elektromos vb-vel kapcsolatban már nem ez a legfontosabb érdekesség, hanem az, hogy a sikeres első év után egyre többen vallják, hogy a látványos utcai futamok miatt a sorozat rövidesen az F1 egyik legnagyobb riválisává nőheti ki magát. Valamennyi városban zsúfolt nézőterek előtt vívtak késhegyre menő csatákat a pilóták, akiknek meglehetősen gyors autókat kellett vezetniük: három másodperc alatt vannak százon, a maximális sebességük 220 km/h, a teljesítményük 268 lóerő.

Négy kontinensre, azon belül nyolc országba vitték el a szervezők a sorozatot, és olyan utcai pályákon rendezték a futamokat, amelyek hossza nem haladja meg a három kilométert. Az autók Michelin abroncsot használnak, és a versenygépek fejlesztésében az F1-ben és formaautózásban is fontos szerepet játszó McLaren, Williams, Renault és Dallara is részt vett.

Maga a versenyhétvége mindössze egy napból állt, valamennyi futamot szombaton rendezték meg, kivéve ezen a hétvégén, amikor szombaton és vasárnap is összecsapnak a felek London utcáin. Miként néz ki egy Formula E verseny? Nos, minden pilótának két versenyautó áll a rendelkezésére, amivel reggel a szabadedzésen ismerkedhetnek meg a pályával, majd az időmérőn mindkét autóval megtesznek egy-egy mért kört, ami alapján kialakul a rajtsorrend. A kétórás töltési szünetet követően jön a futam, amely 45 percig tart, és a pilótáknak kötelező mindkét autóval versenyezniük. A pontrendszer szinte megegyezik az F1 pontozásával, ám itt a pole pozícióért 3, míg a leggyorsabb körért 2 pluszpont jár.

Persze a sorozat sikeréhez igazi húzónevek is kellettek: olyan versenyzők nevével lehet találkozni a vb nevezési listáin, mint a csapattulajdonos és pilóta Jarno Trulli, Nick Heidfeld, Bruno Senna, Nelsinho Piquet, Jaime Alguersuari vagy Sebastien Buemi, illetve a csapattulajdonosként jelen lévő Alain Prost fia, Nicholas Prost. De például a Venturi egyik tulajdonosa nem más, mint a világhírű színész, Leonardo di Caprio.

Nem véletlen tehát az, hogy valamennyi helyszínen remek versenyeket vívtak a pilóták, hiszen tizennyolcan már bemutatkoztak korábban az F1-ben is, ráadásul vélhetően a királykategóriában szerzett tapasztalatoknak is köszönhetően közülük fog kikerülni az első világbajnoka is a Formula E-nek. A korábbi háromszoros F1-es világbajnok legenda Nelson Piquet fia a szezonzáró előtt 17 pontos előnnyel vezet honfitársa, Lucas di Grassi előtt, azaz minden esély megvan arra, hogy az apa után a fiú is világbajnokká váljon. Nem véletlen, hogy a napokban többéves szerződést írt alá a China Racing csapatával, amellyel a hétvégén történelmet írhat.

Aki ebben megakadályozhatja, az nem más, mint a sorozat történetének első futamgyőztese, Lucas di Grassi vagy a Piquet-hez hasonlóan két versenyt megnyerő Sebastian Buemi. Persze ha a fenti hármassal valami mindkét nap történik, akkor még a Miamiban győztes Nicolas Prostnak is vannak esélyei a végső sikerre.

Mindenesetre az már biztos, hogy a sorozat az első évben nemcsak a csatákat, hanem a háborút is megnyerte, hiszen októberben Pekingben indul a második évad, míg a sorozat szervezője, Alejandro Agag már arról tárgyal, hogy a 2016/2017-es évad nyitóversenyét Montrealban rendezzék meg. A tárgyaló felek már megegyeztek abban, hogy a kanadai városban nem az F1 által használt Notre-Dame-szigeten lévő pályán suhanhatnának az elektromos autók, hanem a belváros utcáin alakítanák ki az e.Prix-re alkalmas pályát. A montreali helyszínen kívül esély van még egy mexikói futamra az F1-es pályán, illetve szó van egy párizsi versenyről is.

Versenynaptár és a futamgyőztesek

 

2014. 09. 13. – Peking (Kína) – Lucas di Grassi

2014. 11. 22. – Putrajaya (Malajzia) – Sam Bird

2014. 12. 13. – Punta del Este (Uruguay) – Sebastien Buemi

2015. 01. 10. – Buenos Aires (Argentína) – Antonio Felix da Costa

2015. 03. 14. – Miami (Egyesült Államok) – Nicolas Prost

2015. 04. 04. – Long Beach (Egyesült Államok) – Nelson Piquet Jr.

2015. 05. 09. – Monte Carlo (Monaco) – Sebastien Buemi

2015. 05. 23. – Berlin (Németország) – Jerome d’Ambrosio

2015. 06. 06. – Moszkva (Oroszország) – Nelson Piquet Jr.

2015. 06. 27. és 28. – London (Nagy-Britannia) – ?, ?



A vb állása

 

Pilóták: 1. Nelson Piquet Jr. 128 pont, 2. Lucas di Grassi 111, 3. Sebastien Buemi 105, 4. Nicolas Prost 82, 5. Jerome d’Ambrosio 77, 6. Sam Bird 68, 7. Jean-Eric Vergne 55, 8. Antonio Felix da Costa 51, 9. Daniel Abt 32, 10. Nick Heidfeld 31.

 

Konstruktőrök: 1. e-adams Renault 187 pont, 2. Audi Sport ABT 143, 3. China Racing 132, 4.Dragon Racing 116, 5. Andretti 104.

 



 



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.