Csak a Mercedes-dominancia volt szokványos az idényben

A vasárnapi Abu-Dzabi Nagydíjjal lezárult a Formula–1 2020-as évada. Összegyűjtöttük, hogy mitől volt különleges ez az év a sportágban, illetve csokorba szedtük az évad legfontosabb statisztikáit.

2020. 12. 14. 7:30
Formula–1, Mercedes, Hamilton
Roscoe is ott volt, amikor gazdája, Lewis Hamilton hetedik bajnoki címét ünnepelte Fotó: EPA/Clive Mason
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mielőtt összekeveredett volna minden, az volt a terv, hogy a Formula–1 2020-as idénye előtt az elmúlt harmincnyolc év legrövidebb téli szünetét tartják. Ehelyett az elmúlt ötvenöt év leghosszabbika következett be. Ez csak a kezdet volt, mert a koronavírus-járvány miatt a sportág vezetőségének nem várt változásokat kellett bevezetnie erre az évadra. Ennek eredményeképp tizenhét versenyhétvégét hat hónapba sűrítettek be, egyes versenypályák kikerültek a versenynaptárból, helyükre rég nem látott aszfaltcsíkokat válogattak be, valamint Ausztriában, Nagy-Britanniában és Bahreinben egy hét különbséggel két-két futamot is megrendeztek.

Törökországba kilenc, Portugáliába huszonnégy év után tért vissza a száguldó cirkusz. Olaszországból három különböző pályát is beválogattak a repertoárba, az állandóságot képviselő Monza mellett Mugello idén debütált, Imola pedig tizennégy év kihagyást követően került be újra a versenyhelyszínek közé. A futamok többségét nézők nélkül, szigorú biztonsági előírások betartása mellett rendezték meg.

A 2020-as idényben három újonc nevével ismerkedhettünk meg: Nicholas Latifi (Williams) minden versenyen részt vett, Pietro Fittipaldi a Haasnál beugróként két futamon szerepelt, Jack Aitken pedig a Williamsben egy Formula–1-es nagydíjon kapott lehetőséget.

Roscoe is ott volt, amikor gazdája, Lewis Hamilton a hetedik bajnoki címét ünnepelte
Fotó: EPA/Clive Mason

A sok változás mellett egyetlen dologban mutatott állandóságot a Formula–1, ez a Mercedes, azon belül is Lewis Hamilton dominanciája. A brit neve összefonódott a rekordokkal ebben az évben, hiszen Michael Schumachert megelőzve immár ő az első a futamgyőzelmekben, és zsinórban szerzett negyedik bajnoki címével a német legendához hasonlóan ő is hétszeres világbajnok lett. Csapata is rekorder, sorozatban hetedszer lett a sportág legjobbja; egyikük sikeréhez sem férhetett kétség ebben az idényben. Lewis Hamilton 347 ponttal végzett az élen , 124 egységgel megelőzve csapattársát, Valtteri Bottast. A mezőny második leggyorsabb autóját, a Red Bullt vezető Max Verstappen 133 ponttal maradt el a győztestől. A konstruktőrök versenyében természetesen még ennél is nagyobb volt a különbség: itt az 573 pontos Mercedes 254 pontot vert a második Red Bullra, a harmadik helyen végzett Renault előtt pedig 371 pontos szakadék tátongott.

A versenynaptár tizenhét nagydíjából tizenhárom a Mercedes egyik pilótájának sikerével zárult: tizenegyet Hamilton, kettőt Bottas nyert meg. Ha nem lenne így is elég elkeserítő ez a statisztika, Verstappen a Bottasénál gyengébb Red Bull-lal hozzá hasonlóan két alkalommal ünnepelt a dobogó legfelső fokán. Az idényben két pilóta szerezte meg első futamgyőzelmét: Pierre Gasly (Alpha Tauri) az Olasz Nagydíjon, míg Sergio Pérez (Racing Point) a Szahíri Nagydíjon diadalmaskodott.

Az időmérő edzéseken még ennél is nyomasztóbb volt a konstruktőri világbajnok dominanciája, hiszen a kvalifikációkon tizenötször autózták a legjobb időt a német csapat versenyzői. A párharcot 10-5 arányban Hamilton nyerte. Csupán Max Verstappen és Lance Stroll volt képes a Mercedesek elől elhappolni a pole pozíciót egy-egy alkalommal.

Max Verstappen kétszer tudott győzni ebben az idényben
Fotó: MTI/AP pool/Kamran Dzsebreili

A dobogós helyezésekben csak Max Verstappen tudta valamelyest tartani a lépést a domináns istálló pilótáival. Lewis Hamilton ugyan tizennégy dobogós helyezésével kimagaslott a mezőnyből, de Valtteri Bottashoz hasonlóan tizenegy top hármas pozíciót gyűjtött be Verstappen is. Sergio Pérez, Daniel Ricciardo (Renault), Charles Leclerc (Ferrari), Alexander Albon (Red Bull) és Lance Stroll (Racing Point) két-két alkalommal végzett az első háromban.

A legnagyobb előrelépést az előző idényhez képest Sergio Pérez tette, aki 73 ponttal zárt jobban, mint tavaly. Kissé ironikus, hogy éppen a mexikói versenyzőnek nem jutott ülés jövőre. Mögötte Daniel Ricciardo lett a második, aki 65 egységgel gyűjtött többet, míg Lance Stroll 54-gyel a harmadik helyre futott be. A másik oldalon, Sebastian Vettel (Ferrari) rontott a legtöbbet, a négyszeres világbajnok 207 ponttal gyűjtött kevesebbet, mint tavaly. Csapattársa, Charles Leclerc végzett a második helyen ebben a nem túl dicséretes „versenyben”, neki 166-tal volt kevesebb pontja ebben az évadban. Őt Valtteri Bottas követi 103-mal, és Lewis Hamilton lett a negyedik 66-tal.

A konstruktőrök között a Williams lett az idényben a Formula–1 legrosszabb csapata, amelynek egyetlen pontot sem sikerült összegyűjtenie. A Haas valamivel jobban zárt három pontjával, feltehetően mégsem volt elégedett pilótái teljesítményével, mert megvált Romain Grosjeantól és Kevin Magnussentől is. Rajtuk kívül Danyiil Kvjat is távozik, illetve Sergio Pérez és Alexander Albon jövője is kérdéses, hiszen mindketten a Red Bull ülésére pályáznak.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.