Költségvetési botrány: közölte is a döntését az FIA meg nem is

A Formula–1 világát napok óta lázban tartja, hogy két istálló valóban megszegte-e a 2021-es idényre vonatkozó pénzügyi előírásokat, azaz túllépte-e a költségvetési plafont. A vétkesnek beállított Red Bull és Aston Martin is tagadta a bűnösségét, így a Nemzetközi Automobil-szövetségre (FIA) maradt, hogy tiszta vizet öntsön a pohárba. A várt időpontban azonban ezt nem tette meg.

Magyar Nemzet
2022. 10. 05. 17:20
Formula 1- German Grand Prix
19 July 2018, Hockenheim, Germany: Motorsport: Formula 1, World Championship, German Grand Prix. A FIA flag waving in the paddock. Photo: Uli Deck/dpa (Photo by ULI DECK / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP) Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A száguldó cirkuszban 2021-ben vezették be a költségvetési plafont, amit – a pilóták és a csapatvezetők fizetését nem beleszámítva – nagyjából 147 millió dollárban határoztak meg. A csapatoknak március végéig kellett összegezniük a kiadásaikat, és eljuttatniuk a beadványukat az FIA-nak, majd megkezdődhetett az adatok kielemzése. Úgy látszik, a szövetség rendkívül alapos munkát végez, ami a vártnál jóval tovább tart, ezért előbb júliusról szeptemberre, majd októberre halasztották az eredmények közzétételét.

Még mielőtt azonban a szövetségi bármilyen információt is megosztott volna a vizsgálati folyamatról, a múlt hétvégén, a szingapúri versenyhétvége idején az olasz La Gazzetta dello Sport és a német Auto Motor und Sport megszellőztette, hogy tavaly két istálló is túlköltekezett. Az Aston Martin és a Max Verstappennel 2021-ben egyéni világbajnoki címet nyert Red Bull keveredett gyanúba, utóbbi esetében ráadásul nagy kihágást emlegettek, a szóbeszéd szerint az energiaitalosok extra tízmillió dollárt vertek el. Mivel ekkora túlköltekezés hatalmas előnyökkel járna nemcsak az adott, hanem az azt követő szezonokra is, a riválisok természetesen azonnal szigorú megtorlásokat követeltek, ami többek között pénzbüntetés, pontlevonás, a tesztlehetőségek korlátozása, a következő évre vonatkozó költséghatár csökkentése, a legsúlyosabb esetben pedig a csapat a világbajnokságból való kizárása is lehet.

 

A meggyanúsított istállók vezetői – Mike Krack, az Aston Martin és Christian Horner, a Red Bull részéről – értetlenül álltak azelőtt, hogy kerülhettek bizalmas információk a nyilvánosság elé, ugyanakkor hozzátették, tudomásuk szerint nem követtek el (nagy) kihágást. Horner jogi lépésekkel is fenyegetett a Red Bull nevének befeketítése miatt. Szingapúrban a címvédő Verstappent is megkérdezték az ügyről, de a holland pilóta nem aggódott, hogy elveszítheti a tavaly nagy csatában megszerzett világbajnoki címét.

– Tudom, honnan erednek ezek a spekulációk, úgyhogy nem izgulok túl sokat miattuk. Az alapján, amit a csapattól hallottam, magabiztos vagyok. Más istállók pletykálnak, miközben semmi információjuk sincs, én ezt butaságnak tartom. Inkább befoghatnák a szájukat – vettette oda a második vb-győzelmétől egy karnyújtásnyira lévő versenyző.

A két csapat meghurcolásának elvileg az FIA bejelentése vethetett volna véget, amelynek a legutóbbi tervek alapján október 5-én, azaz tegnap kellett volna megtörténnie, azonban a vizsgálatának eredménye helyett mindössze egy közleményt adott ki a szövetség, miszerint október 10-én, vagyis jövő hétfőn ismerteti csak az elemzését, addig további információval nem szolgál az ügyről. Az FIA egyúttal alaptalannak nevezte azokat a vádakat, miszerint a tagjai közül bárki is adatokat szolgáltatott volna ki a vizsgálattal kapcsolatban.

 

A teljes igazság tehát legalább hétfőig nem derül ki, bár az angol Sky Sports tegnap újabb információmorzsákkal szolgált. A portál cikkében az szerepel, hogy a korábbi jelentésekkel ellentétben a Red Bull esetében is csak kisebb kihágásról lehet szó. Várhatóan minden alakulat beadványa pozitív elbírálásban részesül majd, mert egy csapat sem lépte át több mint öt százalékkal a költségvetési határt, súlyos büntetés kiszabására így valószínűleg nem kerül sor.

– Úgy tudom, hogy amikor közzéteszik a vizsgálat eredményét, nem fognak nagy meglepetést okozni – fogalmazott Ted Kravitz, a Sky Sports szakértője. – Feltehetően volt néhány részlet, amit másképpen értelmeztek a Red Bullnál. Ezt már Christian Horner is emlegette Szingapúrban, úgy fogalmazott, mint minden új szabálynál, itt is vannak olyan területek, amiket még tisztázni kell.

 

Borítókép: A Formula–1 zászlaja (Fotó: AFP/DPA/Uli Deck)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.