A németek választottak, de nem döntöttek

2005. 09. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasárnapi németországi voksolás egyetlen, a kampányban feltett kérdésre sem adott választ. Hiszen Gerhard Schröder SPD-je, mely 34,2 százalékot és 222 mandátumot ért el, nem képes az eddigi koalíciós partnerével, a szavazatok 8,1 százalékára, azaz az 51 mandátumra érdemesített zöldekkel a kormányzás folytatására. De a világos alternatívaként jelentkező polgári ellenzéknek sem adták a választók a kormányrudat. A CDU/CSU a voksok 35,2 százalékát kapta, ami a Bundestagban jelenleg 225 mandátumot ér, míg az óhajtott koalíciós társ az FDP 9,8 százalékot, 61 mandátumot szerzett. A még mindig meglévő jóléti illúziók erejét jól jelzi, hogy 8,7 százalékkal bejutott a Bundestagba a német állampárt utódjából, valamint a schröderi megszorításokkal elégedetlen nyugati SPD és szakszervezeti funkcionáriusokból alakult Baloldali Párt, mely ennyi vokssal 54 fős frakciót alakíthat.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy még a választások előtt elhunyt az NPD drezdai képviselőjelöltje, ezért a szász főváros 1-es körzetében csak október 2-án voksolhatnak a polgárok. A drezdai voksolás eredménye nélkül azonban nem lehet kiszámítani az áthúzódó mandátumokat, így a választások végleges eredményére is még legalább két hetet várni kell. (Ha egy tartományban egy párt több egyéni választókerületben győz, mint ahányban a pártlistákra leadott voksok alapján jogosult lenne, akkor ezen képviselői helyeket megtarthatja, ezeket hívják áthúzódó mandátumoknak. Ezt a szinte teljesen átláthatatlan német modellt tekinti az MSZP példaértékűnek a magyar választási rendszer reformjáról folytatott tárgyalásokon.) Az SPD számára legkedvezőbb forgatókönyv megvalósulása esetében az sem kizárt, hogy a szociáldemokraták lefaragják hátrányukat, és akár azonos mandátumszámmal patthelyzet jön létre a Bundestagban.
Ez a kaotikus, nagykoalíciót, vagy eddig még szövetségi szinten ki sem próbált együttműködési modelleket megelőlegező állapot ugyan érdekes lehet a külső megfigyelőnek, de katasztrofális következményekkel járhat Németországra, sőt egész Európára. Évtizedekig az NSZK és a német gazdaság volt az európai gazdasági növekedés motorja – Magyarország külkereskedelmének közel harmadát bonyolítja le a Német Szövetségi Köztársasággal –, s az öreg kontinens most majd’ minden területen érzi e húzóerő hiányát. Csak egyetlen példa: eddig akkor oldódtak meg az uniós költségvetésről zajló viták, ha Németország a zsebébe nyúlt, és néhány milliárddal megvette az egyik vagy a másik fél beleegyezését. Most eme csekkfüzet-diplomácia vége az egyik oka annak, hogy egyre bizonytalanabb, mi marad a nekünk beígért, 2007–2013 közötti uniós százmilliárdokból.
A vasárnapi voksolás után kimondható: Angela Merkel és a pártelnökség tévedett, amikor hitt az előre hozott választások kiírását követő első, abszolút CDU/CSU-többséget prognosztizáló közvélemény-kutatásoknak. Amikor ezen kedvező eredmények jelentőségét túlbecsülve a kereszténydemokraták meghirdették az őszinteség kampányát, abból indultak ki, hogy a németországi lakosság többsége már belátja a kemény reformlépések elkerülhetetlenségét. A CDU/CSU-vezetés megbízott azokban a kampánytanácsadókban, akik azt állították: a németek szavazataikkal is értékelni fogják, ha az üres és betarthatatlan ígérgetések helyett egy jelölt végre tiszta vizet önt a pohárba, s a választók szemébe mondja: csak vért és verejtéket ígérhetek, mert az ország gazdasági és pénzügyi helyzete katasztrofális. Ahhoz, hogy a régi jóléti modell legalább egyes elemeiben megmenthető legyen, a vörös–zöld koalíció Agenda 2010 névre keresztelt reformgyűjteményénél is radikálisabb megoldásokra van szükség. Ezért emelte be Merkel a leendő kormánytagokból összeállított, úgynevezett kompetenciacsapatába a tekintélyes adóügyi szakembert, az egykori alkotmányjogászt, Paul Kirchhofot, akinek radikális adóegyszerűsítési és -csökkentési javaslataiban az SPD megtalálta a hőn áhított ellenségképet, aki ellen mozgósíthatta elkedvetlenedő híveit. A finanszírozás problémáját gavallérosan megkerülve fenyegethetett azzal, ha eltörlik a szubvenciókat, akkor szociális jégkorszak köszönt Németországra. A demagógiában és populizmusban verhetetlen kancellár kampányából ugyan nem derült ki, ha egyszer ő és programja megbukott, akkor miért és milyen programhoz kéri a választók támogatását? (A kancellár tényelferdítő képességére jellemző, hogy többek között azt állította, ő Németországot békenagyhatalommá tette, s ha a kereszténydemokraták már 2002-ben győztek volna, akkor német katonák lennének Irakban. Egyes SPD-képviselők nem átallottak halott amerikai katonák koporsóit ábrázoló plakátokkal kampányolni. Holott az utolsó külföldi bevetésre alkalmas egységeket ő küldte Afganisztánba, ma a Bundeswehr – még ha lenne is ilyen politikai szándék – a kormány megszorításai és nem utolsósorban ideológiai támadásai miatt képtelen újabb feladatokat elvállalni.) Schröder egyetlen világos üzenettel vívta választási ütközeteit, igaz, hogy az ő kormányzása alatt addig példátlan megszorításokra került sor. De ezen lépések még mindig jobbak és szociálisabbak, mint azon szörnyűségek, melyeket a csak heidelbergi professzorként emlegetett Kirchhof és a csak „Angela Thatcherként” gúnyolt pártelnök a németek számára tartogat, ha rászabadul az országra. S különben is, több megszorítás már nem lesz, hiszen a kancellár már látja a fényt az alagút végén. Hiába szivárgott ki, hogy a pénzügyminisztérium újabb 30 milliárd eurós megszorítási csomagon dolgozik, s a nyugdíjakat már csak újabb hitelekből képes fizetni a büdzsé.
A voksolás végeredménye gúnyt űz a demokrácia alapító mítoszából, miszerint az addigi kormányzati teljesítményről és nem a jelölt színészi képességeiről mondanak ítéletet a választók. Jellemző, hogy a közvélemény-kutatásokban egyértelműen Merkelt tartották kompetensebbnek a legsúlyosabb problémát jelentő munkanélküliség felszámolására. Ezt a hátrányt toronymagasan ellensúlyozta azonban, hogy Schrödert sokkal karizmatikusabbnak találták, mint kihívóját.
A jólétre szoktatott fogyasztót, mivel nincsenek utódok, láthatóan már nem érdekli gyermekei jövője. Ő továbbra is fogyasztani szeretne, függetlenül attól, az mibe kerül. A kampány végére, alig három hónap alatt Schrödernek sikerült elfeledtetni hétesztendős kormányzásának kudarcsorozatát, valamint azt az „apróságot”, hogy politikai bukása vezetett az előre hozott választásokhoz. Azt a tényt, hogy ma Németország minden számottevő gazdasági, demográfiai, pénzügyi mutatót tekintve sokkal rosszabb helyzetben van, mint amikor 1998-ban, a jóléti fordulat ígéretével megszerezte a hatalmat. Tanulságos, hogy mennyire üres jelszavakkal házalt az SPD 1965 óta állandó kampányharcosa, a meglehetősen unalmas Günter Grass, aki arról szónokolt, hogy Németország mennyivel „nyitottabb és toleránsabb” lett. A politikus-író és pártja múlhatatlan érdemeket szerzett abban, hogy Németország már csak földrajzi fogalom, s a hagyományos német erények – szorgalom, pontosság, megbízhatóság – szintén a múltba vesznek. S akár büszke is lehet magára, hiszen a sorsnak magukat megadó német konzervatívok a kampányban meg sem próbálták ideológiai, társadalmi kérdésekben megkérdőjelezni a vörös–zöld kormányzat örökségét.
Az SPD gyűlöletkampánya eredményes volt. A kancellár elérte célját. Szinte eksztázisban tomboló hívei előtt üvölthette a mikrofonba, sikerült megakadályoznia a polgári erők többségét a Bundestagban. (Hahó, magyarországi antifasiszták, látták a nagy alakítást?) A mind veszélyesebben önimádó kancellárt a hatalmon maradáson kívül már az sem érdekli, hogy a voksolás eredményeképpen Németország szinte kormányozhatatlanná vált. Schröder megrészegedve május 22-i puccsának (az előre hozott választások bejelentésének napja) sikerétől, újabb, a gyors kormányalakítást még inkább ellehetetlenítő játszmába kezdett, magának követelve újra az irányítás lehetőségét.
Ma még megjósolhatatlan, hogy miként ér véget az urnák bezárását követően a kormányzati posztokért megkezdett póker. Igazuk lesz-e azoknak, akik az ideológiai lövészárkok végleges betemetését és egy víg pragmatista korszak eljöttét jövendölik? Addig is azonban, míg a válasz megszületik, Európa legnagyobb gazdaságának és ezzel az egész EU látványos hanyatlása szinte zavartalanul folyik.

A szerző történész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.