Közhely ugyan, de úgy tűnik, hogy Magyarországon három dologhoz mindenki ért: a futballhoz, a politikához és persze az oktatáshoz. Legalábbis sokan azt gondolják, hogy értenek hozzá és ezekben a témákban érdemi véleményt tudnak nyilvánítani. Az elmúlt napokban az új Nemzeti alaptanterv (NAT) megjelenése késztette az oktatáshoz nem értőket is arra, hogy állást foglaljanak ez ügyben, megteremtve a lehetőségét annak, hogy szakmai vélemények helyett ismét aktuálpolitikával átitatott Háry János-i nagyotmondásokkal kerüljenek a reflektorfénybe.
Így járt a NAT révén a történelem tantárgy is, mely kapcsán mást sem lehet hallani, mint azt, hogy ,,ókonzervatív, múltba forduló, nacionalista, sérelmi politizálásra épülő, a magyarokat állandóan áldozati szerepbe kényszerítő szemlélettel bíró” tárggyá akarják formálni. Vádként az is elhangzott, hogy az új NAT-ban ,,nagyon irányított az értelmezése Trianonnak” – bár nekem az evidencia, hogy a magyar nemzetnek 1920. június 4-e tragédia, gyakorló gimnáziumi történelemtanárként nehezen tudom elképzelni, hogyan másképpen lehetne ezt tanítani vagy értelmezni. Ahogy azt sem értem, mi a baj azzal, hogyha hősöknek nevezzük a magyar hősöket.
De mi az igazság? Mit állapíthatunk meg szakmai szemmel a történelem tantárgyról?
1. Nagy megkönnyebbülés minden történelemtanárnak, hogy nem csökkent a történelem tantárgy órakerete, ami hatalmas dolog. Ne feledjük: a balliberális kormányzás ideje alatt még az is felmerült, hogy a történelem többé nem lesz érettségi tantárgy.
2. Iszonyúan megterhelő volt, hogy korábban az állampolgári ismeretek a 8. és 12. évfolyam tananyagának részévé vált, így túlzsúfolttá vált a tantárgy. A megújuló NAT megfogadva a tanárok és szakmai egyesületek véleményét, hajlandó volt a korrekcióra: az állampolgári ismeretek ismét önálló tantárgyként jelennek meg, ami azt jelenti, hogy a jelenlegi „történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek” óraszáma nemhogy csökkent volna, hanem a 8. és a 12. évfolyamon egy-egy órával bővült.