2019 őszén a Debreceni Ítélőtábla három év pereskedés után másodfokon is kártérítésre kötelezte a magyar államot, amiért a gyöngyöspatai Nekcsei Demeter Általános Iskolában 2004 és 2017 között származásuk alapján különítettek el roma és nem roma gyerekeket. Az eset és az ehhez hasonló bírósági perek vitát generálnak a hazai közvéleményben, és csak a nyilvános diskurzus egy része koncentrál a szakmai-tartalmi érvekre. Az iskola oktatói vagy éppen fenntartója hiába is próbálják bizonyítani, hogy az oktatáshatékonysági indokok alapján szükséges elkülönítés mind a többségi, mind a hátrányos helyzetű gyermekek javát szolgálja.
A vitákban fölmerült szegregáció szó fogalmát az oktatás területén jelentkező elkülönüléssel, illetve elkülönítéssel kapcsolatban használja a szakirodalom. Általánosságban az a jelenség nevezhető szegregációnak, amikor az adott településen vagy intézményen belül egyes társadalmi rétegek, etnikai csoportok markánsan elkülönülnek egymástól. Az iskolai szegregáció összefügg például a jövedelmi viszonyokkal, az adott gyermek szociális hátterével is, és Magyarországon jellemzően az etnikai alapú társadalmi elkülönüléssel is összekapcsolódást mutat.
Az önbevalláson alapuló 2011. évi népszámlálás szerint az évtized elején 316 ezer volt a magyarországi cigányság létszáma, azonban a tényleges adat ennek legalább a duplája, sőt a Debreceni Egyetem egyik néhány évvel ezelőtti tanulmánya a 2010–2013 között végzett kutatási időszakra mintegy 880 ezer főt becsült (a mikrovizsgálatokból összeálló kutatás azt vette górcső alá, hogy ki tekinti saját magát, illetve őt a környezete cigány nemzetiségűnek). A tanulmány adatai azt is mutatták, hogy száz magyar nemzetiségű nőre 153 gyermek jutott, míg száz roma nőre 264.
A roma lakosság meghatározó része a többségi társadalomhoz viszonyítva nehezebb körülmények között él a gazdasági és infrastrukturális tekintetben elmaradottabb régiókban, de ezzel párhuzamosan sok évtizedes problémát jelenthet történészek és szociológusok szerint, hogy mind a Horthy-, mind az államszocialista rendszerben is kihívást jelentett a cigányság általános analfabetizmusa, amit napjainkra is csak részben sikerült felszámolni. A rendelkezésre álló kutatások szerint a hazai cigányság körében tízből csak hatan fejezik be általános iskolai tanulmányaikat. Középiskolába ennél jóval kevesebben jutnak, és nagy részük lemorzsolódik az évek során. Még ma is a romák kevesebb mint öt százaléka szerez érettségi bizonyítványt.